Na hlavný obsah

Rezort mení podporné opatrenia na školách: Na doučovanie budú mať nárok iba deti, ktoré prepadnú

Odborníci varujú pred stratou prevencie.

Rezort mení podporné opatrenia na školách: Na doučovanie budú mať nárok iba deti, ktoré prepadnú
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Ministerstvo školstva upravilo katalóg podporných opatrení. Na doučovanie už nebudú mať nárok deti so zhoršeným alebo zhoršujúcim sa prospechom, ale až tie, ktoré prepadnú.

Podľa odborníkov sa vytráca preventívny charakter. Tvrdia, že rezort mení katalóg potichu a bez diskusie. Negatívnych zmien podľa nich môže byť viac. Ministerstvo školstva úpravy katalógu potvrdilo s tým, že ich sľúbilo už v prvom vydaní.

Téme podporných opatrní v školstve sa v Rádiožurnále Rádia Slovensko venovala redaktorka Denisa Žilová:

Nový systém opatrení funguje len od minulého školského roka. Nárok na ne má každé dieťa. Doučovanie malo byť napríklad prevenciou pred predčasným ukončením školskej dochádzky. To sa však podľa odborníka na inkluzívne vzdelávanie Viktora Križa mení.

„Toto je veľmi vážna vec. Napriek tomu, že štát zavádza inklúziu, v praxi sa zameriavame na ošetrovanie pacientov až v terminálnom štádiu rakoviny, namiesto dôrazu na prevenciu. Pôvodne malo platiť, že ak zachytíme dieťa v riziku, mali by sme okamžite zasiahnuť. Namiesto toho vidíme, že pomoc prichádza až po tom, ako dieťa zlyhá, a aj vtedy ide o veľmi obmedzené doučovanie,“ hovorí.

Tvrdí, že počet dotovaných hodín na žiaka, klesol z pôvodných 40 na 16 hodín za polrok. Na jednej z bratislavských základných škôl nie je o doučovanie zo strany rodičov veľký záujem. Nebol ani vtedy, keď naň mal nárok väčší okruh detí.

„Mali sme dieťa, ktoré skončilo základnú školu v siedmom ročníku, keďže prepadlo v piatom aj šiestom ročníku. Svoj deviaty rok povinnej školskej dochádzky teda plnilo v siedmom ročníku. Najväčšiu vinu za to však kladiem rodičom a prístupu z domu. Nemôžete držať dieťa na doučovaniach celé popoludnia len preto, že si myslíte, že to tak má byť,“ povedal riaditeľ školy Gabriel Kalna.

Negatívne dôsledky pre cudzincov

Podľa špeciálnej pedagogičky Kamily Trévajovej môže mať táto zmena negatívne dôsledky nielen na slovenských žiakov, ale aj na deti cudzincov, ktoré často potrebujú kombináciu viacerých opatrení, ako napríklad kurz slovenčiny a doučovanie.

„K nám nastupujú aj deti, ktoré nehovoria po slovensky, alebo len veľmi slabo. Predstavte si, že prídu do šiesteho ročníka. Je potrebná intenzívna práca, aby toto dieťa nezlyhávalo nielen v slovenskom jazyku, ale ani v ostatných predmetoch,“ vysvetľuje pedagogička.

Ministerstvo školstva potvrdilo, že v katalógu urobilo viacero zmien. Okrem úprav v oblasti doučovania upravilo aj odporúčaný rozsah poskytovania kurzu slovenčiny a vykonalo ďalšie menšie zmeny.

„Aktualizácia katalógu podporných opatrení na rok 2024 bola ukončená. Ďalšia aktualizácia sa plánuje na rok 2025, pričom podporné opatrenie doučovanie sa prehodnotí v rámci tejto revízie,“ uviedlo ministerstvo.

Na opatrenia, ktoré sú súčasťou plánu obnovy, pôjde do decembra viac ako 74 miliónov eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál