Na hlavný obsah

Automobilky v Európe sa boria s problémami. Po Volkswagene už aj Stellantis, obe majú závody na Slovensku

Šéf koncernu Stellantis nevylúčil rušenie fabrík.

Automobilky v Európe sa boria s problémami. Po Volkswagene už aj Stellantis, obe majú závody na Slovensku
Linka na výrobu áut. Foto: STVR

Problémy v európskom automobilovom priemysle sa nekončia. Po tom, ako priznal problémy nemecký Volkswagen, sa ozýva aj automobilka Stellantis, ktorá má na Slovensku závod v Trnave.

Šéf koncernu nevylúčil rušenie fabrík. Automobilový priemysel má v Európe dôležité miesto. Zamestnáva 13 miliónov ľudí. Produkcia vozidiel tvorí až sedem percent hrubého domácého produktu (HDP) Európskej únie.

Šéf skupiny Stellantis Carlos Tavares, pod ktorú patria značky ako Peugeot, Citroen či Fiat tvrdí, že výroba v Taliansku je pre vysoké náklady až o 40 percent drahšia. Nevylučuje preto ani zatváranie fabrík. Jeho slová vyhnali odborárov do ulíc Ríma.

Kríze európskych automobiliek sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:

„Situácia u nás dosahuje zlomový bod. Už teraz vyrábame menej ako pol milióna vozidiel ročne, čo je menej ako v roku 1956. Za posledné tri roky sme prišli o 12-tisíc miest. Prepúšťanie je tu normou,“ uviedol člen únie autovýrobcov Ferdinando Uliano.

Problémom je aj nízky predaj vozidiel. Podľa analytikov ho spôsobil aj nižší dopyt z Číny. Európsky priemysel takto prichádza o dva milióny predaných vozidiel ročne.

„Veľký rozvoj elektromobility globálne a najmä v Číne zapríčinil to, že európske automobilky stratili svoju pozíciu. Keď kedysi boli napríklad nemecké automobilky ikonou západného produktu, tak dnes Číňania kupujú čínske produkty,“ myslí si riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

Nejde len o nižšie ceny

Čínske autá lákajú cenou nielen doma. Dovoz elektromobilov do Európy je preto zaťažený clom. Podľa importéra jedného z čínskych výrobcov však nie sú príčinou nízkych cien len dotácie Pekingu, proti ktorým namieta Európska komisia.

„Čínski výrobcovia vyrábajú menej rôznych variácií, čiže kde pri európskych, amerických a iných značkách vidíme rôzne možné variácie vo výbave, pri čínskych automobilkách vidíme to, že sa produkuje jeden model s dvoma alebo troma už preddefinovanými výbavovými stupňami,“ vysvetlil konateľ importu automobilky Dongfeng Branislav Kocper.

Slovenských automobiliek sa prepúšťanie netýka. Naša pracovná sila je podľa analytika oproti konkurencii lacnejšia. Automobilky skôr zvažujú u nás investovať. Príkladom je výstavba fabriky Hyundai mobis v Novákoch. Rozširovanie výroby potvrdil už dávnejšie aj bratislavský Volkswagen a trnavský Stellantis.

„V roku 2024 plánujeme celkovo prijať viac ako 1 500 nových zamestnancov. V budúcom roku je naším cieľom priblížiť sa k maximálnej výrobnej kapacite závodu,“ uviedol Stellantis v stanovisku.

Riešenie problémov priemyslu vidí Európska komisia v inováciách. Tie plánujú aj európski producenti automobilov, pričom spolupracovať chcú aj s čínskymi konkurentmi.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika