Majú už toho akurát dosť. Obyvatelia Kostolnej pri Dunaji už dva roky znášajú dôsledky budovania kanalizácie. Chápu, že ju treba a že treba predtým aj niečo vytrpieť. Výstavba však nemá konca – hluk, prach a stále nové výtlky na ceste.
Denne po ceste prejdú desiatky osobných aj nákladných áut. Prach a hluk, ktoré robia, prekáža viacerým obyvateľom.
„Každý zo stoviek domov má teraz ten istý problém. Prach ide až dovnútra, máme problém otvárať okná,“ sťažuje sa obyvateľ Tomáš Hideghéti.
Ďalší obyvateľ sa sťažuje na buchot, ktorý im pri otvorených oknách budí spiace dieťa.
„Nemôžeme vyjsť von, nemôžeme vešať prádlo, nemôžeme sa tu zdržiavať. Človek má hneď nejaké respiračné problémy. Dusí nás tu, kašleme. Žijeme ako väzni vo vlastných domoch,“ sťažuje sa obyvateľka Lýdia Szimeth.
„Nadmerná prašnosť môže negatívne ovplyvňovať kvalitu životných podmienok a bývania v dotknutom obytnom prostredí,“ vysvetľuje hovorkyňa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave Katarína Nosáľová.
Môže za to kanalizácia
Všetko sa to začalo, keď sa tri obce neďaleko od Senca pustili pred dvoma rokmi do vybudovania kanalizácie. Odvtedy obyvateľov Kostolnej pri Dunaji trápi prach z nedokončenej výstavby.
„Keď cestu rozkopali, materiál z nej odviezli preč. Keď to opäť zahrabávali, priviezli nejaký iný materiál. Nevieme, čo to je za materiál, ale je to neskutočne prašné. Keď prejdú autá po častiach, na ktorých je ešte starý betón, nepráši sa to. Keď však idú po tých zakopaných častiach, odlietajú z cesty kamene do brán od domov. Búcha to,“ tvrdí pani Lýdia.
„Je viacero obcí na Slovensku, kde sa robila kanalizácia, ale nerobia to systematicky. Trvá to veľmi dlho. Zasypú vykopané veci a neutlačia to. Navrchu je nasypaný štrk, častokrát dokonca jemný, z ktorého sa veľmi práši. Samozrejme, ľudia sú nespokojní,“ objasňuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Stavba je po termíne
Výstavba kanalizácie sa podľa informačnej značky mala skončiť v júni tohto roku. Aj niekoľko týždňov po termíne je však zhruba dvojkilometrový úsek cesty v obci stále v nevyhovujúcom stave.
„Cesty v našej obci by mali byť spätne upravené tento rok. Termín zhotovenia sa posunul z dôvodu podpisu novej zmluvy o nenávratný finančný príspevok a súvisiacich administratívnych postupov,“ píše sa v stanovisku starostu obce Kostolná pri Dunaji Igora Šilla.
Podrobnejšie vysvetlenie poskytol až starosta susednej obce. Ako zástupca združenia troch obcí, ktoré výstavbu spolu realizujú, vysvetlil, prečo sa práce pozastavili. Problém bol podľa neho prechod z jedného operačného programu do druhého pre neočakávané okolnosti a s tým spojené pozdržanie financovania.
„Stavba sa zastavila, pretože dodávateľ nedostal pol roka financie. Málokto si uvedomuje problémy, ktoré vznikajú pri realizácii. V prvom operačnom programe sa to nestihlo urobiť. Museli sme ísť teda do iného programu, v ktorom teraz sme,“ tvrdí starosta obce Kráľová pri Senci Dušan Šebok.
„Ministerstvo nezistilo žiadne zanedbanie povinností zo strany Združenia obcí – Kráľová pri Senci – Kostolná pri Dunaji – Hrubá Borša,“ píše sa v stanovisku ministerstva životného prostredia.
Na otázku, či sa dala cesta zasypať iným materiálom, starosta Kostolnej pri Dunaji odpísal, že takú informáciu nemá. Generálny riaditeľ Vodohospodárskych stavieb, ktoré stavbu realizovali, Pavel Dubaj, v písomnom stanovisku reagoval, že „spätný zásyp je realizovaný podľa schválenej projektovej dokumentácie“.
Problémom sú peniaze
Podľa starostu susednej obce sú problémom peniaze. Keďže dodávateľ bol vybraný cez verejné obstarávanie, museli podľa neho zobrať najnižšiu realizovateľnú ponuku.
„Ak mal dodávateľ v rozpočte takú drť, ktorá tam teraz je, my ako investor to musíme rešpektovať. V podstate robili iba to, čo mali v rozpočte. Ak by mali cenu napríklad 30 miliónov, možno by to aj prekryli novým asfaltom. My však musíme brať to, čo je“ pokračuje starosta Šebok.
Zástupca združenia obcí odhaduje, že práce ukončia až vo februári budúceho roku. Obyvatelia tvrdia, že im už došla trpezlivosť a chcú, aby prašnosť kompetentní aspoň zmiernili a postarali sa aj o výtlky. Pani Lýdia od obce žiadala, aby na ceste aspoň osadili retardéry.
„Nevieme osadiť retardéry a ani semafór na rozkopanú cestu. Zhotoviteľ realizuje dielo podľa schválenej projektovej dokumentácie. Jej súčasťou bolo aj dočasné dopravné značenie,“ reaguje v stanovisku starosta Šillo.
Podľa analytika Drahovského, je už samotný výtlk veľký retardér. Vodiči však o ňom musia vedieť, v tom prípade spomalia. Podľa neho má správca zákonné povinnosti označiť každý výtlk dopravným značením.
„Príslušným orgánom je aj obec, ktorá zabezpečuje pri výkone samosprávy výstavbu a údržbu. Vykonáva správu miestnych komunikácií, utvára a chráni zdravé podmienky. Má tiež chrániť aj zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce a chrániť životné prostredie,“ objasňuje hovorkyňa Nosáľová.
Častejšie polievanie cesty
Obyvatelia sa domnievajú, že pomôcť by mohlo častejšie polievanie prašnej cesty a tiež opravovanie vzniknutých výtlkov. Pán Hideghéti hovorí, že väčšinu času cestu občania polievajú na vlastné náklady. Obec podľa neho cestu poleje iba príležitostne.
„Výtlky sa zahrabávajú raz, niekedy dvakrát za mesiac. Zahrabávajú ich obyčajným štrkom. Samozrejme, že ak autá idú rýchlejšie, štrk sa vo výtlkoch neudrží,“ dodáva. Podľa starostu obce sa cesta polievala minimálne raz každý pracovný deň a výtlky sa podľa neho opravovali priebežne.
Po tom, ako sme sa začali o problém zaujímať, nám aj obyvatelia potvrdili, že obec začala polievať cestu naozaj častejšie. Podľa nezávislého advokáta Branislava Weltera má obec povinnosť nestrpčovať život obyvateľom susediacich s cestou, aj keď stavbu realizuje dodávateľ. Vlastníkom pozemku je totiž obec.
Starosta Šebok si však myslí, že pri 35-stupňových horúčavách, by cestu museli polievať každé dve hodiny. „Sú to financie, ktoré niekto musí zaplatiť. Ak to dodávateľ nemal v rozpočte, my to vieme iba veľmi ťažko urobiť,“ dodáva.
„V tom prípade sa má priamo obec starať o to, aby k tomu potom nedochádzalo regresne. Pokiaľ to má dobre zazmluvnené, môže si náklady na plnenie tejto zákonnej povinnosti vymáhať u zhotoviteľa,“ reaguje advokát Welter.
Obyvatelia, zdá sa, ešte musia pár mesiacov vydržať. Hoci už pani Lýdia podala predžalobnú výzvu na súd, podľa jej slov si želá len jediné – aby cestu dokončili a oni sa zbavili nadmerného prachu.