Na hlavný obsah

Rok na ministerstve dopravy: Snaha sa uprieť nedá, otázne je, ako sa ukáže v praxi, zhodujú sa odborníci

Rezort prichádza s druhou časťou stavebnej reformy.

Rok na ministerstve dopravy: Snaha sa uprieť nedá, otázne je, ako sa ukáže v praxi, zhodujú sa odborníci
Minister dopravy SR Jozef Ráž (nom. Smer-SD). Foto: TASR/Martin Baumann

Rezort dopravy prichádza po 12 mesiacoch už s druhou časťou stavebnej reformy. Cieľ je zjednodušiť procesy stavebných konaní. Zaviedla sa aj definícia strategickej investície. Štát si tak nastavuje svoje investičné priority na cestách a železniciach.

Podľa odborníkov sa ministerstvu snaha zmeniť veci k lepšiu uprieť nedá. Otázne však podľa nich je, či sa to ukáže aj v praxi.

„Mojou úlohou je rozostavať Slovensko“, tvrdil po uvedení do funkcie minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) Medzi priority si preto dal rozvoj dopravnej siete na Slovensku, nastavenie jasných priorít vlády či zjednodušenie prípravných povoľovacích procesov pri príprave stavieb.

„Výsledok by mal byť, samozrejme, väčšia dostupnosť bytov za lepšie ceny, to, aby ste vedeli skôr začať stavať. A toto má sekundárny vplyv na národné hospodárstvo,“ povedal Ráž.

Pri výstavbe domov či menších bytových domov by sa napríklad malo zlúčiť územné a stavebné konanie. Prezident Zväzu podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik vníma snahu ministra posunúť veci k lepšiemu. Rozhýbať stavebný sektor podľa neho môže napríklad zákon o strategických investíciách.

„Dlh, ktorý zanechali predchádzajúce vlády je tak veľký, že napriek snahám sa ešte stále neprejavujú vo výstavbe výsledky tohto úsilia,“ skonštatoval Kováčik.

Plány na cestách a železniciach

Medzi strategické investície si vláda zaradila chýbajúci diaľničný úsek Turany-Hubová, zdvojkoľajnenie trate do Viedne či Tunel Karpaty pri Bratislave. Podľa odborníka na železnice Patrika Benku ide z dlhodobého hľadiska o logické plány, myslieť však treba aj na akútnejšie oblasti.

„Skôr odporúčame zamerať sa na udržateľnosť infraštruktúry, ktorá tu je. Lebo naozaj železnice možno zastavili úpadok v oblasti železničnej infraštruktúry, ale zatiaľ sa trate nezlepšujú,“ podotkol Benka.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej kritizuje, že sa na Slovensku po výmene vlády neraz nanovo prehodnocujú mnohé projekty. Niektoré plány ministra tak nateraz zostávajú len pri sľuboch.

„Zatiaľ z tých troch projektov na D3 na D1 Turani Hubová sa mu nepodarilo zatiaľ uzavrieť ani jednu súťaž, čiže nevybral ešte ani zhotoviteľa. Hovoríme o mostnom programe už niekoľko rokov stále sme nezačali opravovať ani jeden jediný most,“ pripomenul Matej.

Ministerstvo dopravy už mesiace hľadá konzultanta na PPP projekt, cez ktorý chce naraz opraviť 500 mostov v najhoršom stave. Na zvýšených poplatkoch za mýto a diaľničné známky získa štát v budúcom roku desiatky miliónov eur. Autodopravcovia očakávajú, že ich premietne do lepších ciest.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika