Na hlavný obsah

Modernizácia železníc v Česku prináša bezpečnostné riziká. Rušňovodiči musia fungovať bez zabezpečovačov

Únia rušňovodičov už podala podnet.

Modernizácia železníc v Česku prináša bezpečnostné riziká. Rušňovodiči musia fungovať bez zabezpečovačov
Ilustračná snímka - vlak prechádzajúci Prahou. Foto: TASR/Barbora Vizváryová

Modernizácia železničných tratí v Českej republike paradoxne prináša bezpečnostné riziká. Po novom už totiž na železniciach neinštalujú staré národné bezpečnostné zariadenia.

Kým sfunkčnia nový európsky signalizačný systém, môže to trvať aj rok. V tom čase sa strojvodcovia na železnici musia spoľahnúť len na výstražné svetelné znamenia a na svoju pozornosť.

Prečo modernizácia železníc v Česku prináša bezpečnostné riziká zisťoval v relácii Rádiožurnál redaktor Slovenského rozhlasu Boris Kršňák:

Keď sa na začiatku júna tohto roku v Pardubiciach zrazil osobný vlak s nákladným, zistilo sa, že na trati nefungoval výstražný systém. Na rekonštruovanej trati starý odinštalovali a moderný európsky systém ETCS ešte nenainštalovali. Havária stála život štyroch cestujúcich.

„Pokým sa ETCS bude zavádzať skôr než do roka, tak sa už nespúšťajú doterajšie systémy. Ono je to logické, pretože dochádzalo zapojením oboch systémov k vzájomnému rušeniu,“ vysvetľoval vtedy český minister dopravy Martin Kupka.

Podľa českého analytika Jindřicha Berounského nie je pravda, že by sa starý a nový systém rušili. „Systém pokojne môže bežať paralelne. Tým, že odstránime národný vlakový zabezpečovač, tak sa, samozrejme, zbavujeme istej možnosti riadenia bezpečnosti na úrovni rušňovodiča,“ ozrejmil.

Únia rušňovodičov preto podala podnet na vrchné štátne zastupiteľstvo v Prahe a požadujú, aby boli vrátené národné vlakové zabezpečovače až do momentu, kým ich nenahradia tie európske.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál