Na hlavný obsah

Železnice trpia nedostatkom rušňovodičov, budú zamestnávať mladších ľudí. Cestujúci majú obavy

Do dvadsiatich rokov budú môcť jazdiť len po slovenských tratiach.

Železnice trpia nedostatkom rušňovodičov, budú zamestnávať mladších ľudí. Cestujúci majú obavy
Devätnásťroční rušňovodiči budú môcť jazdiť len po slovenských tratiach. Foto: STVR

Rušňovodičom sa budú môcť stať už devätnásťroční. Novinku odobril parlament. Ku koalícii sa pridala aj väčšina poslancov z opozície. Nedostatok rušňovodičov spôsobuje, že Železničná spoločnosť Slovensko musela odriekať najmä prímestské spoje. Okrem nižšieho veku má pomôcť aj duálne vzdelávanie.

Na Slovensku aktuálne pracuje takmer 1 260 rušňovodičov. Chýba ich skoro 200. “Záujem o profesie v železničnom sektore upadá. Týka sa to aj rušňovodičov, kde prípadných uchádzačov odrádza aj náročná odborná príprava,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Devätnásťroční rušňovodiči budú môcť jazdiť len po slovenských tratiach. V Európskej únii totiž platí, že vlaky môže viesť človek od 20 rokov.

V hlavnom meste napríklad študijný odbor rušňovodič na stredných školách nevyučujú. Tam, kde bol, ho zrušili pre nízky záujem.

Zníženému vekovému limitu pre rušňovodičov sa v Správach venoval redaktor Silvester Roštár:

Napríklad na severe Slovenska je záujem vyšší. Na Strednej odbornej škole dopravnej v Martine študuje za rušňovodiča 65 žiakov.

“Možno to vychádza aj z histórie a tradície. Poviem príklad, na Kysuciach a Liptove je veľa železničiarskych rodín. Ďalšie pokolenia sa snažia ísť v šľapajách starých rodičov a rodičov,“ skonštatoval riaditeľ SOS dopravnej v Martine Dušan Striško.

“Keď som bol malý, tak som začal obdivovať autobusy, električky. Zhruba od šiestich rokov ma začali baviť vláčiky. Už som vedel, že chcem byť rušňovodičom,“ povedal rušňovodič Dominik Klimko.

Cestujúci majú obavy

Cestujúci však majú mierne obavy, či mladí rušňovodiči neohrozia ich bezpečnosť. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko ich zamestnanci prechádzajú prísnymi skúškami, na ktoré ich pripravuje duálne vzdelávanie. Skúsenosti nezískajú len v škole, ale najmä u potenciálneho zamestnávateľa.

“Uvedomujeme si zodpovednosť, ktorú to prináša, keďže vzdelávanie rušňovodičov je vo veľkej miere v našej kompetencii,“ vyhlásil hovorca Železničnej spoločnosti Slovenska Dominik Drevický.

“V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a úspešnom zložení skúšky, do dosiahnutia veku 20 rokov, môžu absolvovať zácvik u dopravcu, pre ktorého budú ako rušňovodiči pracovať,“ popísala Poláčiková.

Nástupný plat začínajúceho rušňovodiča bez skúseností je 1 140 eur v hrubom. Toho s praxou vyše 2-tisíc eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko