Asi 1 500 zamestnancov dochádzajúcich do práce a tisíce bateriek, ktoré by mali z výrobných liniek každodenne začať prúdiť už asi o dva roky. Fungovanie plánovanej gigafabriky na baterky, ktorá má vyrásť pri Šuranoch, bude mať dosah aj na cesty a ostatnú infraštruktúru v regióne.
Práve to patrí aj k obavám obyvateľov. Dopravu by mal zlepšiť plánovaný obchvat Šurian. Fabrika má vyrásť na takmer 100 hektároch, práce na výstavbe sa očakávajú asi o pol roka a jej plné fungovanie od roku 2027.
“Táto výstavba by mala urýchliť výstavbu rýchlostnej cesty R7 aj výstavbu obchvatu mesta Šurany,“ uviedol primátor Šurian Marcel Filaga.
“Pokiaľ ide o obchvat Šurian, to je súčasťou investičných aktivít, ktoré sú naplánované,“ vyhlásil štátny tajomník ministerstva hospodárstva SR Vladimír Šimoňák.
Lokalitou v súčasnosti prechádza cesta prvej triedy, na ktorú sa má obchvat napojiť. Už dnes po nej denne prejde takmer osemtisíc áut. Po výstavbe baterkárne to bude ešte viac.
“Z pohľadu Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) je však pre ďalší rozvoj miest a obcí v tejto lokalite potrebné postupne realizovať aj ďalšie plánované investície do cestnej infraštruktúry,“ skonštatovala hovorkyňa NSK Zuzana Vilčeková.
“Kým nepríde k výstavbe rýchlostnej cesty R7, tak sa asi nič zásadné alebo dramatické nezmení. Vôbec nezávidím kolegom z ministerstva dopravy úlohu naplánovať v súčasných rozpočtových podmienkach,“ povedal Šimoňák.
“V prípade rýchlostnej cesty R7 boli na štyri jej úseky – celkovo od Holíc až po Nové Zámky, už v uplynulých rokoch vydané právoplatné územné rozhodnutia,“ ozrejmila hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Budovaniu infraštruktúry pri Šuranoch sa v Správach z regiónov venovala redaktorka Jana Obrancová:
Zastaraná železničná doprava
Samotné projekty výstavby však zatiaľ nepatria medzi priority. V harmonograme plánovanej výstavby sa o nich hovorí ako o dlhodobých projektoch s pozastavenou realizáciou.
“Úseky sú v rôznom štádiu prípravy, preto aktuálne nie je určený termín výstavby,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
Otázky vyvstávajú aj nad železničnou infraštruktúrou. Región ju považuje za zastaralú a žiada investície. Práve po železnici by totiž vyrobené baterky mali v budúcnosti zo závodu odvážať.
“Cestná doprava je neefektívna, pokiaľ ide o nejakú systematickú dopravu batérií preč zo závodu. Tu rátame predovšetkým so železničnou dopravou,“ vyhlásil Šimoňák.
“Výhodou je napojenie na medzinárodný Paneurópsky železničný koridor smerujúci cez Bratislavu a Nové Zámky. Zásadnú modernizáciu tohto železničného úseku pripravujeme,“ dodala Poláčiková.
Ani v tomto prípade však termín známy nie je.