Zmena v Bielom dome po amerických prezidentských voľbách by mohla ovplyvniť aj našu domácu ekonomiku. Zhodli sa na tom analytici s tým, že by sa to dotklo najmä automobilového priemyslu. Ten je v súčasnosti naším najsilnejším sektorom z hľadiska podielu na celkovom HDP Slovenska, jeho exportu aj pracovných miest.
Už počas prezidentskej kampane staval Donald Trump na protekcionizme a Američanov presviedčal, že svoje úsilie ako prezident vloží do podpory a ochrany národnej ekonomiky.
„Bude sa snažiť natiahnuť investície do moderných technológií skôr do Ameriky, čo náš môže trošku negatívne ovplyvniť,“ myslí si bývalý viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Martin Jančo.
Aký vplyv bude mať Trumpova politika na ekonomiku Slovenska zisťoval v reportáži v Správach redaktor Radoslav Šebo:
Viackrát pripustil aj možnosť, že firmy, ktoré odišli za lacnejšou pracovnou silou za Atlantik, sa po voľbách opäť vrátia. Dosiahnuť by to chcel zavedením dovozných ciel, ktoré by sa dotkli aj nášho automobilového priemyslu.
„Slovensko je veľkým exportérom strojov a najmä automobilov. Časť týchto automobilov, aj keď nie veľká, sa vyváža do Spojených štátov amerických. Pokiaľ by Trump zaviedol tieto clá, znamenalo by to, že celá Európa by nemala veľký dôvod vyvážať do Spojených štátov,“ skonštatoval ekonomický analytik Forbes Ľuboslav Kačalka.
„Donald Trump otvorene hovorí, že chce zaviesť na dovozy automobilov na 10 až 20 percentné clo na európske automobily, čiže aj na tie vyrobené na Slovensku, čiže to nám určite poškodí,“ upozornil ekonóm Prognostického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) Vladimír Baláž.
Podľa neho by to mohlo motivovať niektoré automobilky, aby svoje továrne presunuli z Európy priamo za Atlantik.
Ohrozená slovenská výroba
Analytik poukazuje na to, že oveľa väčším problém sú vzťahy Spojených štátov amerických s Čínou. Novozvolený americký prezident Donald Trump sa už skôr vyslovil za zavedenie ciel na čínske automobily, a tie by podľa predpokladov neboli zanedbateľné.
„Pre Čínu by bolo lacnejšie vyvážať ešte viac svojich áut práve na Slovensko. A to by v konečnom dôsledku mohlo spôsobiť to, že tá slovenská produkcia, ktorá je orientovaná predovšetkým na Európsky trh, na Rakúsko, Nemecko, na Taliansko atď., by mohla byť ohrozená priamo týmito čínskymi autami, ktoré by sa viac situovali do Európy,“ podotkol Kačalka.
„To clo bude až 60 percent. Tieto sankcie môžu pribrzdiť hospodársky rast v Číne. To znamená, že Číňania budú potom menej kupovať výrobky nemeckých automobiliek, na ktorých sa my tiež podieľame,“ povedal Baláž.
„Toto je podľa mňa také kľúčové pre európsky automobilový sektor – dokázať lacnejšie vyrábať autá a potiahnuť predaj,“ dodal Jančo.