Vlaky zadarmo pre vybrané skupiny ľudí fungujú desať rokov. Kým seniori a študenti si službu zväčša pochvaľujú, odborníci sa v názoroch rôznia. Podľa sociologičky sa sociálny rozmer služby naplnil.
Dopravní analytici i opozícia však poukazujú na zhoršenie kvality vlakovej dopravy, oslabenie konkurencie a fakt, že za službu platia všetci občania.
Na stole by mohlo byť prehodnotenie s viacerými scenármi, napríklad čiastočným hradením lístkov. Rušenie vlakov zadarmo podľa rezortu aktuálne na stole nie je.
Vlakom zadarmo sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovali regionálne štáby a redaktorka Katarína Jánošíková:
Na stopercentnú zľavu z cestovnému majú nárok prevažne študenti a seniori. Z celkového počtu prepravených cestujúcich má zhruba tretina bezplatné lístky.
Známe „vlaky zadarmo“ zaviedol druhý kabinet Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2014. Podľa sociologičky Zuzany Kusej sa sociálny rozmer podarilo naplniť. „Aj možnosť aspoň raz za čas niekam vycestovať zadarmo, ušetrí jedným aj druhým zdroje a otvorí možnosť nových zážitkov a nových skúseností,“ povedala.
Po desiatich rokoch je čas na prehodnotenie, myslí si odborník na dopravu Patrik Benka. „Keď niekomu ponúknete niečo zadarmo, po čase si to naozaj prestane vážiť a potom aj kvalita ide dosť výrazne dolu,“ skonštatoval.
„Či by nebolo rozumné porozmýšľať, ako to upraviť – ponúknuť študentom, trebárs, len do miesta, kde študujú, poprípade dať tú zľavu 25 percent a toto isté dôchodcom od nejakého veku,“ pokračoval Benka.
Vlaky zadarmo zrejme nezrušia
Napriek opakovanej kritike politická vôľa na zrušenie vlakov zadarmo doteraz nebola. Okrem Roberta Fica sa vystriedala štvorica premiérov. Ani jeden však na službu nesiahol.
Neuvažuje sa o tom ani dnes. „Na prípadnej úprave alebo rušení zliav v železničnej doprave musí byť zhoda v rámci celej koalície. Momentálne to však nie je téma, ktorou by sme sa zaoberali,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Napriek tomu sú vlaky zadarmo opakovanou kritikou opozície. Marián Viskupič (SaS) reaguje, že nič nie je zadarmo a skladáme sa na to všetci.
„To bolo jednoducho 10 rokov úpadku. Takisto sme vlastne prišli o konkurenciu na železničných tratiach, ktorá by práve priniesla väčšiu efektívnosť. Treba vlaky zadarmo nahradiť výraznými zľavami, či už pre juniorov alebo aj pre seniorov. Navyše, učíme špeciálne mladú generáciu, že veci sú zadarmo, pričom nie sú, všetko má svoju cenu,“ povedal Viskupič.
Na opatrenie vládny kabinet nesiahol ani pri veľkej konsolidácii. „Dnes odhadujeme, že vlaky zadarmo nás stoja 50 miliónov eur. Musím povedať, že pri konsolidácii som práve očakával ako jedno z prvých opatrení upratanie si cestovania zadarmo a zároveň zvýšenie taríf cestovného vo vlakoch,“ dodal šéf Inštitútu pre doprave a hospodárstvo Ondrej Matej.