Betónové obrubníky na cyklistickej trase na Vajanského nábreží v Bratislave nateraz zostávajú na svojom mieste. Magistrát ich aj napriek rozhodnutiu ministerstva dopravy neplánuje odstrániť. Pripúšťa však, že uvažuje aj nad iným spôsobom, ako oddeliť cyklistov od áut. Za neodstránenie obrubníkov hrozí mestu pokuta v desiatkach tisíc eur.
Hlavné mesto malo na odstránenie betónových obrubníkov v centre mesta na Vajanského nábreží 40 dní. Magistrát už vtedy tvrdil, že rozhodnutie bude namietať. Stále ich považuje za dôležitú ochranu cyklistov.
Hovorca Bratislavy Peter Bubla pripomína, že aj krajský dopravný inšpektorát ich odsúhlasil ako riadne označené vodiace dopravné značenie. “Hoci sme odstránenie obrubníkov namietali, neznamená to, že zároveň neuvažujeme o inom type tohto oddeľovníka, ktorý ale naďalej bude dostatočne chrániť tisícky cyklistiek a cyklistov, ktorí jazdia po tejto trase, vrátane rodín s deťmi,“ uviedol Bubla.
Cyklotrasa na Vajanského nábreží je prvý projekt, do ktorého zasiahol štát po zmene zákona o cestnej premávke.
Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smeru-SD) pred viac ako mesiacom hovoril o tom, aký bude ďalší postup. “Ak si pán primátor zoberie na seba, že to neurobia, tak riskuje, že akákoľvek nehoda alebo čo sa tu stane, je na jeho triko. Navyše ďalej zadlžuje mesto, lebo už teraz bude musieť odstrániť, čo bude niečo stáť. Potom sa bavíme o pokute 33 190 eur a následne o trojnásobku,“ vyhlásil Ráž.
Mesto má aj iné možnosti
Či už ministerstvo zaslalo mestu pokutu sa nám zatiaľ zistiť nepodarilo. Dan Kollár z Cyklokoalície si myslí, že mesto môže napríklad vymeniť betónové oddeľovače za plastové, no má aj iné možnosti.
“Úplne ideálnym riešením by bolo zdvihnutie celej cyklotrasy, alebo teda tých cyklopruhov. Poznáme to ako dobrý príklad zo zahraničia, kedy sú ako keby celé zdvihnuté oproti vozovke,“ navrhol Kollár.
Bývalý hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser zo Slovenskej technickej univerzity vidí pri cyklotrase hneď niekoľko problémov. Mesto podľa neho zlikvidovalo vnútorný mestský okruh. Nemyslelo na kompletné riešenie pre všetky druhy dopravy na križovatke so Šafárikovým námestím a problémom sú aj úzke jazdné pruhy.
“Keď zoberiete ten betón, ktorý tam je, tak zo skladobných prvkov miestnej cesty, akonáhle máte prekážku, musíte od tej prekážky smerom dnu odpočítať 50 cm. V niektorých častiach Vajanského nábrežia zistíte, že sa nedodrží ani minimálna šírka jazdného pruhu pre automobilovú dopravu.
Na zúženie cyklopruhov má mesto ďalších 50 dní, aj pri tejto námietke je však magistrát presvedčený, že predpisy neporušuje.