Nesystematické financovanie údržby a výstavby ciest a železníc by mohol vyriešiť zákon o národnej dopravnej infraštruktúre. Podľa odborníkov by zabezpečil transparentné a adresné využitie financií na celoštátne, regionálne aj miestne projekty, a to prostredníctvom záväzného zoznamu priorít.
Hoci Ministerstvo dopravy SR takýto plán má, analytik hovorí, že sa ním neriadi, pretože nie je záväzný. Predvídateľné financovanie cestnej a železničnej infraštruktúry má vláda pritom aj v programovom vyhlásení.
Cestnej a železničnej infraštruktúre sa v relácii Rádiožurnál venovala redaktorka Slovenského rozhlasu Katarína Borovská:
Jednou z prekážok rozvoja dopravy na Slovensku je podľa odborníkov problém s čerpaním peňazí a neadresné financovanie údržby a rozvoja ciest a železníc. Navrhujú preto zákon o národnej dopravnej infraštruktúre.
Prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár hovorí, že nepotrebujú viac peňazí, len aby bolo ich rozdelenie a využitie predvídateľné.
„Aby boli naplánované na účelné investovanie, aby investovanie štátnych zdrojov bolo koordinované napríklad s investíciami samospráv, lebo aj tých sa to dotýka. Zároveň, dôležitá vec, aby keď už sa na niečom dohodneme, aby to niekto nemenil vždy, keď sa zmení vláda,“ podotkol Biznár.
Regionálne rozdiely sa prehlbujú
Súčasťou zákona by mala byť prioritizácia projektov aspoň na najbližších päť rokov. Ministerstvo dopravy podobný plán má, avšak nie je záväzný.
„Bohužiaľ, nesiahame na projekty, ktoré majú vysokú návratnosť a sú na prvých pozíciách plánov. Ešte stále si vyberáme projekty na základe mne neznámych algoritmov,“ povedal bývalý riaditeľ sekcie stratégie rezortu dopravy Rastislav Cenký.
Zlá dopravná infraštruktúra má vplyv aj na prehlbovanie regionálnych rozdielov v nezamestnanosti.
„Aj vzhľadom na to, že nemáme dobudovanú diaľničnú sieť do Košíc, nemáme dobudované železnice, resp. niektoré úseky železníc sú v katastrofálnom stave a vlaky ani nákladné, ani osobné, tam nevedia jazdiť, tak sa investori vyhýbajú východným a juhovýchodným častiam republiky, pretože sa tam jednoducho nevedia dostať,“ skonštatoval generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lász.
Predvídateľné financovanie cestnej a železničnej infraštruktúry má vláda aj v programovom vyhlásení. Na odpoveď, kedy sa ministerstvo začne témou zaoberať, čakáme.