Do dôchodku podporujú občania štát, na dôchodku by im to mal štát vrátiť. Do akej miery sa mu to darí alebo nedarí, je na dlhú debatu. Štát prehodil mnohé na plecia samospráv. Tie sa sťažujú, že často bez adekvátneho finančného krytia. Dôsledkom potom môže byť taká situácia, aká sa vyvŕbila v Banskej Bystrici.
„Obaja sme s manželom na dôchodku. Mám celkom závažný zdravotný problém a musím si stravu špeciálnejšie pripravovať pre seba. Je už potom pre mňa náročná príprava jedla aj pre manžela. Ak ste navyše stále v kuchyni, nemôžete sa venovať tomu, čo by vás malo troška udržať v kondícii a pri živote,“ sťažuje sa dôchodkyňa v Banskej Bystrici Mariana Máčeková.
Manželia Máčekovci bývajú na banskobystrickom sídlisku Sásová a často zvykli využívať možnosť kupovania obedov v neďalekom zariadení sociálnych služieb. Podľa vedúcej odboru sociálnych vecí mesta Banská Bystrica Ivany Kružliakovej má mesto momentálne určené štyri výdajné miesta.
„Zo zákona je to povinnosťou mesta zabezpečovať seniorom stravovanie. Seniori sa tam chodia najesť alebo si zobrať domov stravu. Je to pre nich finančne efektívne. Dôchodky nie sú vysoké. Oni potom rozmýšľajú, ako bude a čo bude jesť. Väčšinou jedia polievku na obed, druhé na večeru,“ objasňuje aktívna seniorka z OZ AkSen Jarmila Staneková.
Komfortnejšie dni
„Nielen my, ale aj ľudia, ktorí si odtiaľ s nami brávajú jedlo, veľakrát hovorili, že si obed aj rozdeľujú. Nie sme úplne schopní zjesť kompletný obed – polievku a aj druhé jedlo. Benefit bol aj to, že sme si to mohli brať do obedárov. Nie je to totiž o varení. Je to aj o nakupovaní, ak máme masívnejšie variť, je to pre nás náročné. Bol to vynikajúci benefit, pomáhalo nám to prežiť bežné dni komfortnejšie,“ vysvetľuje pani Máčeková.
Výdajné miesto obedov na Krivánskej ulici sa nachádza v mestskom Komunitnom centre Komuce. Pre stravu si tam už roky chodia nielen klienti zariadenia, ale aj seniori zo sídliska. „Mohli sme sa tam stravovať sedem dní v týždni, 12 mesiacov v roku. Nie je to však iba o strave. Pre nás všetkých to bolo také príjemné stretnutie,“ vysvetľuje pani Mariana.
„Na obede sa stretnú s rovesníkmi, môžu sa porozprávať. Mnohí si väčšinou dohodnú aj ďalšie aktivity, prechádzky alebo kino. Komunikáciu potrebujú. Je to aj pre ich duševné zdravie, aby nepodliehali depresiám. Je to tiež prevencia predčasnej Alzheimerovej choroby a ďalších vecí,“ tvrdí psychologička z OZ Klub Luna Lívia Matulová Osvaldová.
V júni však niekoľko desiatok dôchodcov zo Sásovej zaskočila nepríjemná novinka. Obľúbená výdajňa mala byť pre nich dostupná už len do konca septembra. „Prišlo to tak nečakane, teda musím povedať, že bol to taký jemný šok a prekvapenie. Bolo nám oznámené, že nejakou novelizáciou všeobecných záväzných nariadení sa ruší toto stravovanie. Na október som si lístky už kúpiť nemohla,“ sťažuje sa pani Mariana.
Náročná situácia
„Dlhodobo zaznamenávame problematickú situáciu práve pri tejto sociálnej službe. Mapujeme ju veľmi podrobne. Čím ďalej je to náročnejšie, už pomaly neúnosné. Najväčší problém sú priestory. Neboli kapacitne postavené na to, aby tento vysoký záujem fyzických osôb splnili. Zariadenia sociálnych služieb sú prioritne určené pre našich klientov. Snažíme sa tam minimalizovať pohyb cudzích ľudí preto, že sú tam chorí ľudia,“ objasňuje Kružliaková.
Zmena by sa dotkla aj ľudí vyššieho veku, ktorí sú na na obedy z výdajne odkázaní. „Všetci sme mali pocit, že mesto sa nám otočilo chrbtom. Reakcie boli aj ostré, hlavne však boli smutné, bolo to totiž obrovské sklamanie. Do patovej životnej situácie sa dostalo mnoho ľudí. Teraz si všetci musíme vlastnými silami zháňať stravovanie,“ spomína pani Máčeková.
Vedúca odboru sociálnych vecí vysvetlila, že dôchodcom ponúkli náhradné možnosti v podobe jedální alebo zariadení sociálnych služieb. Podľa jej slov sa snažili nájsť adekvátne priestory, ktoré by mohli slúžiť ako náhrada.
„Ísť niekde na opačný koniec mesta, nám bolo naozaj ponúknuté. Je to však cestovanie na hodinu a pol. Naozaj to nie je také jednoduché pre ľudí. Všetky školy, ktoré sme dostali v ponuke, sú do kopca,“ sťažuje sa pani Mariana. Nová alternatívna jedáleň pre seniorov na sídlisku Sásová je v základnej škole, ktorá sa nachádza nad ním. Seniori by na ceste do nej museli vyšliapať schody na viacerých miestach.
„Schody, ktoré vedú do školy, kde nás vyhnali, sú v katastrofálnom stave bez zábradlia. Sú navyše strmé. Takisto strmý a bez zábradlia je aj ďalší briežok na našej ulici, ktorým sa tam dostanete,“ dodáva pani Mariana.
Problémom sú prázdniny
Objavili sa aj ďalšie obavy súvisiace s prevádzkou školských jedální. Ako by to bolo so stravou počas víkendov a prázdnin, či si budú môcť brať obedy so sebou domov a čo ak nestihnú prísť do jedálne v stanovenom čase? „Budeme potom povinní sa postaviť do radu medzi deti a obed si vystáť?“ pýta sa pani Mariana.
Dôchodcov vystrašilo aj digitálne objednávanie obedov – cez internet a aplikácie namiesto súčasného systému zapisovania, lístkov a telefonátov. „Boli tam 80-roční dôchodcovia a pani Kružliaková začala: Budete si nabíjať karty. Mali ste vidieť tých starcov. Jednej pani tam začali slzy tiecť,“ spomína pani Máčeková.
Digitalizácia sa nevyhla ani bežnému životu seniorov. Mnohí s tým bojujú. Prekážkou pre nich môže byť aj objednať si obed elektronicky.
„Nedá sa to naučiť každého, najmä starší ľudia, 70 a viac rokov, majú najnižšie digitálne zručnosti. Ani u aktívnych seniorov som nezažila, že by fungovalo objednávanie stravovania cez internet. Niekde som už videla, že majú terminály, na ktorých musia naťukať, ktorý obed chcú. Aj to niekedy je problém. Je to zložité, lebo narodili sa do inej doby,“ tvrdí aktívna seniorka Staneková.
„A ja si myslím, že naozaj toto si seniori v Banskej Bystrici nezaslúžia. Mne by sa nesnívalo to, čo mesto urobilo. Nechápem, že vôbec niekto s takýmto návrhom prišiel. Zaujímalo by ma, či poslanci vedeli, že schvaľujú zrušenie stravovania,“ rozmýšľa pani Mariana.
„My, ako poslanci, sme vôbec o tejto téme nerozhodovali, a v podstate ani nevedeli. Je to rozhodnutie mestského úradu. Na jednej strane však aj rozumiem tomu, prečo mestský úrad asi pristúpil k zmenám,“ tvrdí poslankyňa mesta Banská Bystrica Diana Javorčíková.
Čakajú pred dverami
„V súčasnosti je to tak, že ľudia prichádzajú s obedármi a čakajú pred dverami. Bez ohľadu na to, či prší alebo sneží. Zdá sa mi to veľmi nedôstojné pre akéhokoľvek človeka, nieto ešte pre dôchodcu alebo človeka, ktorý má nejaké zdravotné postihnutie,“ hovorí Kružliaková.
Stravníci naopak tvrdia, že to je v poriadku. Ku vchodu centra vedie bezbariérový a krytý prístup. „Boli sme pod krytou terasou. Jesť sme mohli takmer ako v pohodlí domova. Bolo to vynikajúce,“ spomína pani Mariana.
Mesto uskutočnilo prieskum a počas prípravy našej reportáže – koncom septembra – tesne pred avizovanou októbrovou zmenou stravovania pre seniorov, padlo jeho rozhodnutie.
„Všetky získané informácie sme citlivo vyhodnocovali na dennej báze v septembri. Definitívne sme zhodnotili, že presmerovanie prijímateľov sociálnej služby Jedáleň zo zariadení sociálnych služieb do školských jedální, nie je pre nich vhodná alternatíva. Varí sa tam denne, majú možnosť zabalenia do obedára alebo obedovania v jedálni, strava je čerstvá a spĺňa požadované výživové hodnoty,“ píše sa v stanovisku Kružliakovej.
„Problematické sa však ukázalo objednávanie elektronickou formou na webovej stránke školy alebo cez terminál. Problémová tiež bola bezhotovostná úhrada za stravu. Na základe uvedeného sme sa rozhodli systém poskytovanej sociálnej služby ponechať tak, ako je zaužívaný,“ pokračuje Kružliaková v stanovisku.
„Priznám sa, že sme boli extrémne za to vďační, aj mestu, aj tej možnosti. Bežní ľudia to nevnímajú, staroba vás však rýchlo dostane na kolená,“ uzatvára pani Mariana.