Až 43,4 percent Slovákov plánuje minúť na vianočné darčeky do 200 eur, najviac na hmotné dary. Medzi ďalšie darčeky, ktoré plánuje dať viac ako 39 percent ľudí svojim blízkym, sú aj peniaze v hotovosti.
Pri nakupovaní darčekov budú tento rok drahšie šperky a športové vybavenie. Naopak, lacnejšie ľudia kúpia počítače.
Vyplýva to z analýzy Evy Sadovskej, analytičky zo spoločnosti WOOD & Company a aktuálneho prieskumu online investičnej platformy Portu, ktorý realizovala agentúra Ipsos od 11. do 14. novembra na Slovensku a v Česku na vzorke 1345 respondentov.
„Výsledky sú podobné vlaňajším, keď s rozpočtom do 200 eur počítalo 43,8 percent Slovákov, predminulý rok ich však bolo až 55,6 percent. Predpokladáme, že pod tento vývoj sa podpísalo spomalenie inflácie. To dovoľuje mnohým domácnostiam držať svoje náklady na darčeky na minuloročnej úrovni. V roku 2023 to možné nebolo, keďže vtedy ceny výrazne rástli,“ uviedol analytik investičnej platformy Marek Malina.
Menšie regionálne rozdiely
Doplnil, že tento rok došlo k výraznému zmenšeniu regionálnych rozdielov. Kým v rokoch 2022 a 2023 plánovali míňať ľudia z Bratislavského kraja viac ako tí z regiónov, tak v súčasnosti to už podľa neho neplatí. Spresnil, že dôvodov môže byť viac, a to napríklad zvýšenie nákladov na bývanie a splácanie hypoték, ktoré sú v Bratislave najvyššie.
Z prieskumu vyplynulo, že pri obdarovaní blízkych sú najpopulárnejšie hmotné dary. V porovnaní s rokom 2022 však ich obľúbenosť mierne klesla.
„Aktuálne nad nimi uvažuje 78,8 percent Slovákov, čo je o necelé tri percentuálne body menej než pred dvoma rokmi. Peniaze v hotovosti chce darovať 39,1 percent opýtaných na Slovensku, v roku 2022 ich bolo iba 30,8. V Česku sa popularita finančných darov zmenila iba minimálne, keď stúpla z 29,3 na 29,7 percent,“ dodal Malina.
Ktoré darčeky budú drahšie a ktoré lacnejšie
Spomedzi darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú, sú drahšie ako vlani podľa Eurostatu športové vybavenie o 8,4 percent a šperky o osem percent. Ľudia si tento rok priplatia viac aj za hodinky, knihy, hračky, oblečenie, hudobné nástroje, kávovary, bicykle či výrobky pre domácich miláčikov. Naopak, najpomalší rast cien zaznamenali telefóny a obuv do 0,7 percenta a lacnejšie sú aj počítače o šesť percent.
„Pri nákupoch tak môže dochádzať k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších možností pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi, seniorov či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi,“ uzavrela analytička.