Medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica od nedele (1. 12.) premáva nová kompa. Súkromného prepravcu, ktorý ju prevádzkoval od roku 2015, nahradil štátny vodohospodársky podnik. Dôvodom na výmenu dodávateľa bola nevýhodná zmluva.
Nová kompa bude premávať najbližších šesť rokov. Štáb STVR sa bol pozrieť na jej prvú plavbu.
Prevádzku kompy Bodíky umožnila výpoveď zmluvy s prevádzkovateľom, ktorého vybralo ministerstvo životného prostredia v roku 2015, pričom táto zmluva mala platiť až do roku 2030. Na to, že je nevýhodná pre štát, v roku 2019 poukázal aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Prevádzke novej kompy sa v relácii Správy :24 venoval redaktor Boris Novotňák:
„Odchádzali obrovské finančné zdroje, doposiaľ to bolo viac ako 15 miliónov eur, ktoré išli na účet súkromníkovi. Za tie peniaze tu už mohol stáť nejaký nový most, ktorým mohli chodiť autá,“ uviedol šéf envirorezortu Tomáš Taraba (nom. SNS).
Podľa vodohospodárskej výstavby, ktorá spravuje Vodné dielo Gabčíkovo, stála jedna plavba kompy, teda cyklus, 206 eur. Teraz je cena nižšia.
„Predkladali sme ponuku, kedy sme navrhovali cenu 125 eur za jeden cyklus. Samozrejme, cyklov za šesť rokov sú tisíce. Je to cca 7,3 milióna eur,“ priblížil generálny riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku Jozef Moravčík.
Taraba kritizoval Budaja
Tomáš Taraba upozorňuje na to, že kompu malo vymeniť už predošlé vedenie rezortu. Stroj totiž kúpili v roku 2021. Vtedajší minister životného prostredia Ján Budaj tvrdí, že nespĺňal bezpečnostné podmienky.
,,Keď sme prišli na ministerstvo, skutočne kompu dodali, ale nemala štyri motory, ako vodohospodárska výstavba požadovala, ale mala dva motory. Okrem toho skúšobné plavby ukázali nízky ponor,“ skonštatoval Budaj.
Súčasný šéf rezortu hovorí, že podobnú konštrukciu mal aj stroj súkromného poskytovateľa. „Boli to plané výhovorky. Rozprávali o tom, že súkromná kompa mala štyri motory, no nemala, mala len dva motory,“ reagoval Taraba.
Nová kompa Bodíky má kapacitu 80 ľudí a 21 áut. Premávať bude rovnako často ako tá predošlá.