Na hlavný obsah

Podvodné stránky, nekvalitné produkty, problémy s doručením: Vidinu výhodnej kúpy cez čínske e-shopy často vystrieda sklamanie

Spotrebiteľ sa vystavuje aj ďalším závažnejším rizikám.

Podvodné stránky, nekvalitné produkty, problémy s doručením: Vidinu výhodnej kúpy cez čínske e-shopy často vystrieda sklamanie
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Čoraz viac Slovákov v snahe ušetriť využíva čínske e-shopy. Široká ponuka a najmä neuveriteľne nízke ceny sú skutočne neodolateľné. Tento trend však nesie aj riziká. Od podvodných stránok cez nekvalitné produkty až po problémy s doručením. Vidinu výhodnej kúpy vystrieda sklamanie.

“Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) celkovo zaznamenáva problémy v internetovom predaji. Hlavne pri neserióznych podnikateľských subjektoch alebo predajcoch, ktorí sa snažia vymámiť od spotrebiteľov peniaze, tým že zinkasujú platbu a nedodávajú tovary. Nešpecifikoval by som to špeciálne len na čínske,“ uviedol vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI Marián Jargaš.

“Keď si vyberám internetový obchod, ideálne je pozrieť sa, kto je jeho prevádzkovateľom, kde sídli tá firma, či je to na Slovensku alebo v zahraničí. Pozrieť si obchodné podmienky a určite sa treba pozrieť aj na to, akým spôsobom sa riešia prípadné reklamácie, akým spôsobom budem uhrádzať objednávku alebo aká doprava mi to doručí,“ upozornila country manažérka Alza.sk Andrea Slaná.

“V posledných rokoch vidíme množstvo online trhovísk. Tu je naozaj veľmi dôležité si pozrieť, s kým bude zákazník uzatvárať zmluvu. Pri online trhoviskách si treba pozrieť, s kým potom budete riešiť prípadné nezrovnalosti. Na čo by som určite rada upozornila, sú podozrivo extrémne nízke ceny v kombinácii s platbou vopred online. Môže sa stať, že sa stanete obeťou nejakého podvodníka,“ upozornila Slaná.

Nákupom cez čínske internetové e-shopy sme sa venovali v relácii Peniaze:

“Hlavným rizikom v prípade čínskych e-shopov je, že tovar, ktorý sme si objednali, nebude mať tú kvalitu, ktorú očakávame. Môže dôjsť k nenaplneniu našich očakávaní. Ďalej sú to dlhšie dodacie lehoty, ktoré sa môžu pohybovať na úrovni niekoľkých týždňov. Stretávame sa aj so situáciami, kedy si klienti zakúpia falošný tovar. V neposlednom rade sú to riziká, ktoré súvisia s reklamačným poriadkom, možno kostrbatá komunikácia, problematickosť vrátenia tovaru, prípadne vrátenia peňazí,“ ozrejmila PR manažérka v 365.bank Linda Valko Gáliková.

Závažnejšie riziká

Nakupovaním cez pochybné e-shopy sa spotrebiteľ vystavuje aj ďalším, oveľa závažnejším rizikám, ako je napríklad strata alebo krádež osobných údajov, prípadne citlivých informácií z platobnej karty.

“Preto je potrebné, aby klienti v prípade že nakupujú cez takýto e-shop nikdy neukladali kartu v takomto e-shope. Úplne optimálne je nakupovať prostredníctvom digitálnych kariet, ktoré po nákupe vieme zrušiť a na pár klikov si prevydať za nové. Vďaka tomu nedôjde k opätovnému zúčtovaniu finančných prostriedkov. Je to teda oveľa bezpečnejšie,“ pokračovala Valko Gáliková.

Pomocnú ruku spotrebiteľom podáva SOI, ktorá na svojich internetových stránkach uvádza zoznam podvodných e-shopov. “Tento zoznam nie je konečný. Tento zoznam sa každým dňom mení a postupne k nemu dopĺňame ďalšie a ďalšie subjekty na základe či už hlásení od spotrebiteľov, alebo aj od ďalších zložiek štátu, napríklad ministerstva vnútra alebo polície a podobne,“ dodal Jargaš.

Pri nakupovaní cez zahraničné e-shopy sa na našu legislatívu nespoliehajte. Váš nákup podlieha zákonom krajiny, z ktorej nákup zrealizujete.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika