Na hlavný obsah

Centrum Bratislavy čaká výrazná zmena, Námestie SNP a Kamenné námestie sa spoja

Väčší priestor dostanú chodci, zeleň aj ikonická architektúra.

Centrum Bratislavy čaká výrazná zmena, Námestie SNP a Kamenné námestie sa spoja
Vizualizácia Námestia Nežnej revolúcie pred Starou tržnicou. Foto: facebook: Matúš Vallo

Viac zelene, bezbariérové prístupy, parkovanie v podzemí aj väčší dôraz na historické vrstvy mesta sú súčasťou víťazného architektonického návrhu Živého námestia. Ide o najväčší centrálny priestor v Bratislave, ktorý vznikne zjednotením Námestia SNP, Kamenného námestia aj najmladšieho Námestia Nežnej revolúcie. Víťaza medzinárodnej architektonickej súťaže predstavili hlavné mesto a Metropolitný inštitút Bratislavy v stredu 7. apríla.

„Živé námestie vyhral návrh od nemeckých architektov LOIDL (Atelier Loidl Landscape Architects Berlin, pozn. red.) v spolupráci s dopravnými inžiniermi BPR. Vytvoríme zjednotený verejný priestor, v ktorom si každé námestie zachová svoju vlastnú atmosféru,“ oznámil na sociálnej sieti primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia, na obrázku priestor pred obchodným domom Prior.
Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia, na obrázku priestor pred obchodným domom Prior.
Foto: facebook/Matúš Vallo

Viac zelene a komfort pre peších

Výrazne viac priestoru v centre dostane zeleň, ktorá by mala zaberať asi 1 000 metrov štvorcových plochy námestia. Celková rozloha zjednoteného priestoru bude takmer 35 000 metrov štvorcových. „Víťazný návrh sceľuje priestor tým, že všetky povrchy dáva na jednu úroveň a odstraňuje zbytočné bariéry, ktoré v priestore nemajú inú funkciu,“ uviedlo hlavné mesto s tým, že na celé územie sa vráti kamenná dlažba. Jej povrch sa bude odlišovať podľa toho, či ide o chodník, cyklocestu alebo vozovku. Mesto sľubuje zásadne lepší zážitok z pohybu pre peších, ktorým by sa v novom priestore malo presúvať jednoduchšie.

„Tento návrh presne odzrkadľuje princípy, na ktorých tvoríme nové miesta Bratislavy – bezbariérovosť, reakcia na klimatickú krízu, úcta k historickým vrstvám. Víťazný návrh umožňuje, aby sme v budúcnosti kvalitný priestor rozšírili ďalej do okolia námestia a aj do ďalších častí mesta,“ dodal Vallo.

Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia, na ktorej je zjednotený priestor zľava: Námestia SNP, Námestia Nežnej revolúcie a Kamenného námestia.
Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia, na ktorej je zjednotený priestor zľava: Námestia SNP, Námestia Nežnej revolúcie a Kamenného námestia.
Foto: facebook/Matúš Vallo

Na zmiernenie dosahov klimatickej krízy návrh počíta s vodopriepustnou plochou a systémom, ktorý dažďovú vodu nepresúva priamo do kanalizácie, ale udrží ju v podzemí pre potreby stromov a pomalého odparovania. Po realizácii projektu by mali vyniknúť aj fasády výnimočných budov lemujúcich jednotlivé námestia, ktoré odzrkadľujú históriu a rozvoj hlavného mesta.

Dopravné zmeny v centre mesta

Víťazný návrh počíta tiež s novým usporiadaním dopravy v centre Bratislavy. Mierne posunúť by sa mala električková zastávka a na Námestie SNP a Kamenné námestie by sa časom mala odkloniť aj trolejbusová doprava. V tomto priestore tak vznikne prestupný uzol pre verejnú dopravu, čo zároveň odbremení Cintorínsku ulicu.

Pozrite si viac v reportáži RTVS:

Priamy prejazd individuálnej dopravy medzi Špitálskou a Štúrovou ulicou by sa mal prerušiť, čím sa utlmí automobilová premávka v centre a zníži sa množstvo áut, ktoré tadiaľto len tranzitujú. „Nová organizácia dopravy naďalej zabezpečí individuálnu dostupnosť dopravou pre rezidentov a návštevníkov,“ sľubuje mesto.

Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia s pohľadom od takzvaného Manderláku smerom na Námestie SNP.
Vizualizácia víťazného návrhu Živého námestia s pohľadom od takzvaného Manderláku smerom na Námestie SNP.
Foto: facebook/Matúš Vallo

V poslednej fáze by sa malo vytvoriť podzemné parkovanie na území Kamenného námestia, efektívnejšie by sa mala využívať tiež Dunajská ulica. „Dlhodobo plánované sprevádzkovanie podzemných garáží na Kamennom námestí vytvorí navyše parkovacie miesta nahrádzajúce súčasné miesta na povrchu námestia a kapacita týchto podzemných miest pomôže odbremeniť aj okolité historické ulice,“ dodalo mesto s tým, že podzemné garážové miesta sú dimenzované na viac ako trojnásobok parkovacích miest, ktoré sú v súčasnosti na celej ploche budúceho Živého námestia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny