Na hlavný obsah

Gröhling: Učitelia v niektorých regiónoch dlhodobo chýbajú, vieme o tom

Najmenej je učiteľov matematiky, chémie a fyziky.

Gröhling: Učitelia v niektorých regiónoch dlhodobo chýbajú, vieme o tom
Na ilustračnej snímke študenti gymnázia. Foto: TASR

Kým v máji bolo zverejnených takmer 680 pracovných ponúk pre učiteľov, za prvých šesť júnových dní ich pribudlo 181. Inzerátov je stále viac, záujem o ne je ale nízky. Nedostatok učiteľov v niektorých regiónoch dlhodobo eviduje aj ministerstvo školstva, potvrdil minister Branislav Gröhling (SaS).

Zvýšené množstvo pracovných ponúk potvrdzujú tiež čísla portálu Edujobs.sk, na ktorom môžu školy uverejňovať svoje ponuky, v utorok (8. 6.) na to upozornil portál Profesia.sk.

Záujem chýba už pri prihláškach na vysoké školy

Zverejnené informácie komentujú len jeden ukazovateľ, a to je počet pracovných ponúk, uviedol v tejto súvislosti rezort školstva. „Nedozvedáme sa však o dôvodoch ponuky pracovného miesta. V každom prípade z informácií vyplýva, že školy sa zameriavajú na obsadenie učiteľských pozícií konkrétnych aprobácií,“ podotkol.

Konkrétne ide o pozície učiteľov matematiky, fyziky a chémie. Sú to špecializácie, o ktoré nemajú záujem už samotní absolventi stredných škôl, keď si vyberajú svoje vysokoškolské smerovanie.

Školy môžu učiteľov rekvalifikovať

„Môžeme sa domnievať, že zo strany zamestnávateľov môže ísť o potrebu zabezpečenia odbornosti vyučovania, pretože školy sú finančne zainteresované na úrovni odbornosti vyučovania,“ poznamenal odbor komunikácie ministerstva školstva.

Školám v tomto ale pomáha zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch, vďaka ktorému si môžu plánovať kvalifikačné vzdelávanie pre učiteľov, ktorí vyučujú konkrétne predmety neodborne.

„Po úspešnom absolvovaní kvalifikačného vzdelávania, ktoré je v súlade s plánom profesijného rozvoja, konkrétnemu učiteľovi prináleží príplatok za profesijný rozvoj, a to vo výške šesť percent tarifného platu a po dobu sedem rokov,“ dodal rezort školstva.

Ministerstvo dlhodobo vníma aj nedostatok pedagógov v oblasti jazykových zručností a telesnej výchovy. Šéf rezortu školstva si myslí, že je potrebné pozrieť sa na jednotlivé aprobácie alebo spôsoby, ako sa vzdelávajú. Zároveň je podľa neho potrebné urobiť kroky na to, aby „profesia učiteľa všeobecne bola v spoločnosti považovaná a aj odmenená finančne“.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko