Primátor Bratislavy Matúš Vallo víta tzv. inteligentné riadenie na bratislavskej časti diaľnice D1, ktoré môže zlepšiť plynulosť premávky na bratislavskom obchvate.
Zároveň však zastáva názor, že negatíva povolenia maximálnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu (km/h) vo vnútromestskom priestore prevažujú nad možnými benefitmi pre tranzitujúcu dopravu.
„Vyššia rýchlosť spôsobuje vyššiu hlukovú záťaž a emisie priamo v meste, v niektorých prípadoch len desiatky metrov od bytov a domov. Vyššia rýchlosť môže zároveň znižovať aj bezpečnosť, najmä pri menších medzikrižovatkových vzdialenostiach a komplikovanom napájaní diaľničných križovatiek, ktoré bratislavský obchvat má,“ vyhlásil Vallo vo štvrtok (26. 8.) na sociálnej sieti.
Trendom v iných veľkých mestách je podľa neho skôr znižovanie rýchlosti na vnútromestských diaľniciach.
Vylúčia MHD z obchvatu?
Bratislavský primátor upozornil, že pre mesto by bolo problémom, ak by pre vyššiu maximálnu rýchlosť prišlo k vylúčeniu vozidiel MHD z obchvatu.
Priblížil, že mestský dopravný podnik síce získal dočasné výnimky k minimálnej povolenej rýchlosti pre autobusy MHD, tie však platia len do augusta 2022.
„Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a, samozrejme, aj nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy,“ myslí si Vallo.
Vysvetlil, že v prípade vylúčenia by viaceré nosné linky, ktoré aktuálne obchvat využívajú, bolo nutné pretrasovať. Dodal, že pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva.
„V prípade dopravných uzáver by sa tiež radikálne obmedzili možnosti obchádzok pre MHD, ktoré denne využívajú desiatky tisíc obyvateliek a obyvateľov,“ uviedol Vallo.
Hlavné mesto je podľa neho pripravené rokovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou ( NDS) a ministerstvom dopravy o riešeniach, ktoré „zachovajú čo najviac benefitov inteligentného riadenia obchvatu, ale bez negatívnych dopadov na MHD a kvalitu života obyvateliek a obyvateľov“.
Systém má zlepšiť plynulosť dopravy
Na diaľnici D1 v Bratislave spustili vo štvrtok moderné líniové riadenie dopravy. Nad jazdnými pruhmi diaľnice v celej jej dĺžke na území hlavného mesta začali fungovať premenlivé svetelné dopravné značky.
O ich riadenie sa stará systém, ktorý funguje na základe zbierania údajov o premávke a situácii na vozovke pomocou 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy.
Po obchvate bude možné v istom období jazdiť rýchlosťou až 130 km/h, a to v čase nižších dopravných intenzít, počas zhustenej premávky treba počítať s obmedzením rýchlosti.
NDS deklaruje, že zavedenie inteligentného systému má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.