Vojnový konflikt na Ukrajine by mohol európske automobilky stáť výrobu státisícov vozidiel. Táto východoeurópska krajina je totiž kľúčovým zdrojom káblových zväzkov, ktoré poháňajú elektrické systémy automobilov. TASR správu prevzala z agentúry Bloomberg.
Zatvorenie tovární na výrobu káblových zväzkov na Ukrajine môže v 1. a 2. štvrťroku 2022 znížiť produkciu v Európe až o 700 000 vozidiel, uviedol v správe Colin Langan, automobilový analytik z Wells Fargo.
Nemecká skupina Volkswagen (VW) a výrobca luxusných áut BMW už zastavili niektoré linky pre prerušenie dodávok, zatiaľ čo Mercedes-Benz znížil produkciu vo svojej nemeckej továrni.
Problémy s dodávkami káblových zväzkov
Nemecký dodávateľ autokomponentov Leoni vyrábal káblové zväzky v dvoch továrňach na západnej Ukrajine, ktoré pred ruskou inváziou zamestnávali zhruba 7 000 ľudí.
Spoločnosť so sídlom v Bavorsku v pondelok (14. 3.) znížila prognózu ročných tržieb a ziskov, pričom varovala, že tento rok nebude môcť nahradiť stratu výroby. A hoci plánuje zdvojnásobiť produkciu v niektorých iných závodoch, mimo Ukrajiny, tieto úpravy môžu trvať najmenej dva až tri mesiace.
Aj VW varoval, že ak nebude schopný získať dodávku káblových zväzkov na viac ako tri alebo štyri týždne, bude musieť prehodnotiť svoj výhľad. Uviedol to v utorok generálny riaditeľ Herbert Diess.
Spoločnosť presmerovala polovodiče pre 50 000 až 100 000 vozidiel do montážnych závodov v Číne a USA v dôsledku prerušenia jej európskeho dodávateľského reťazca.
Ukrajina má 17 výrobných zariadení
Ukrajina má 17 výrobných zariadení na káblové zväzky, pričom podľa Langana z Wells Fargo možno medzi krajiny s nižšími nákladmi zaradiť len Rumunsko a Maroko.
Odhaduje tiež, že problémy s dodávkami by mohli ovplyvniť 10 až 15 % európskej výroby automobilov.
Presun výroby do závodov na iných lacných trhoch s rozvinutým priemyslom káblových zväzkov, ako je Rumunsko, Srbsko alebo Tunisko, si vyžaduje nákup nového zariadenia na zvýšenie kapacity, ktorého inštalácia môže trvať mesiace.