Na hlavný obsah

Strabag vraj nemohol súťažiť o štátne zákazky. Môžu na to doplatiť samosprávy

Príčinou má byť lex Deripaska.

Strabag vraj nemohol súťažiť o štátne zákazky. Môžu na to doplatiť samosprávy
Na ilustračnej snímke rekonštrukcia mosta, ktorej zhotoviteľom bola firma Strabag. Foto: TASR

Ministerstvo informatizácie žiadalo od samospráv zoznam projektov, v ktorých figuruje stavebná firma Strabag. Pre jedného z vlastníkov vraj nemohla súťažiť o štátne zákazky.

Rezort však komunikáciu popiera a tvrdí, že na paniku nie je žiadny dôvod. Samotná firma vysvetľuje, že prijaté európske sankcie sa jej netýkajú. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.

Rezort investícií tvrdí, že usmernenie nerobí

Oleg Deripaska je ruský oligarcha spájaný, okrem iného, aj so známou stavebnou firmou Strabag. Jedna z jej dcérskych spoločností pôsobí aj na Slovensku. Spomedzi staviteľov má u nás dokonca veľmi významné postavenie.

„Železničný uzol Žilina, 330-miliónová R2, tiež rekonštrukcie mostov,“ vymenoval niektoré z jej súčasných projektov minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina).

Deripaska je pre vojnu na Ukrajine na európskom sankčnom zozname. To znamená, že jeho firmy nesmú obchodovať so štátom. Slovensko muselo pre to na popud ministerky investícií Veroniky Remišovej (Za ľudí) meniť zákon o verejnom obstarávaní.

Následne mal vzniknúť zoznam osôb a firiem, ktorých sa novela týka. Ani po troch mesiacoch však neexistuje. „To usmernenie ešte neexistuje, nerobí ho MIRRI (ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie),“ povedal hovorca rezortu Andrej Ďuríček

Dodáva, že za vytvorenie zoznamu je zodpovedné ministerstvo spravodlivosti, odkiaľ na otázky RTVS doteraz neodpovedali.

Strata peňazí či súdne spory

Remišovej rezort napriek tomu koncom mája rozposlal samosprávam email, v ktorom ich žiadal o informácie smerom k existujúcim projektom Strabagu.

Mestá a obce preto žiadali jasný pokyn, ako majú v ich prípade postupovať. Upozornil na to denník SME. Časť komunikácie má Rádiožurnál k dispozícii. „Mestá a obce sa na nás neobracajú s týmito otázkami, lebo my nekomunikujeme priamo s mestami a obcami,“ zdôvodnil Ďuríček.

V prípade vybudovania konkrétnej cyklotrasy však práve ministerstvo upozornilo Trenčiansky samosprávny kraj ako verejného obstarávateľa, že pre spoluprácu so Strabagom môže nakoniec prísť o peniaze. Ukončením zmluvy bez právneho ukotvenia by však kraj riskoval súdne spory.

„Firme Strabag, respektíve projektom, ktorých je dodávateľom, štandardne preplácali faktúry. Ako u každého iného projektu. Nie je dôvod na paniku ani u prijímateľov,“ uviedla vicepremiérka Remišová.

Hovorkyňa spoločnosti Edita Novotná tvrdí, že európske sankcie sa na nich nevzťahujú. „Žiadny subjekt v rámci koncernu, vrátane materskej spoločnosti, totiž v zmysle sankčných režimov Európskej únie nie je vlastnený, ani kontrolovaný, ani ovládaný osobou zo sankčných zoznamov. Vzhľadom na to nepovažuje koncern za konečného užívateľa výhod,“ ozrejmila.

Podľa prepočtov denníka SME, Oleg Deripaska vlastní v slovenskej dcére Strabagu iba 13,5-percentný podiel, čiže nie väčšinový. Strabagu tak budú aj naďalej platiť za štátne zákazky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál