Odkedy Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prišli o dodávateľa elektriny, musia energiu nakupovať za trhové ceny. Železničiari platia násobne viac ako pred rokom. Na nákupe navyše prerábajú, keďže náklady si nemôžu pretaviť do vyšších faktúr dopravcom.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.
ŽSR prevádzkujú sieť koľajníc, po ktorej jazdia osobné aj nákladné vlaky. Na svoj chod denne potrebujú okolo 1 300 megawatthodín elektrickej energie. Cena, ktorú za elektrinu platia, sa podľa hovorkyne železníc Rije Feik Achbergerovej od posledného roka niekoľkonásobne zvýšila.
„Železnice Slovenskej republiky zatiaľ samé znášajú navýšené náklady na cenu elektrickej energie. Od skutkového stavu prebiehajú rokovania o navýšení rozpočtu pre dofinancovanie cien trakčnej energie,“ uviedla pre Rádiožurnál.
Chýba 56 miliónov eur
Energiu pre železnice nakupuje Stredoslovenská energetika za poplatok. Vyššie účty však správca železničnej infraštruktúry nemôže preniesť do cien nákladným dopravcom. Do konca roka ich totiž chráni zmluva stanovujúca maximálnu cenu za megawatt hodinu.
„To platia ŽSR, ktoré nám to ale nemôžu premietnuť do cien, lebo teraz máme zmluvy za vyššiu cenu,“ priblížil predseda zväzu dopravcov Ján Biznár.
Z 300 eur za megawatthodinu platia dopravcovia polovicu. Železnice chceli zmluvu otvoriť ešte v máji, čo desať najväčších nákladných dopravcov odmietlo. Peniaze teraz hľadajú na ministerstve financií.
„Vyššie ceny energií nie sú krátkodobým prechodným stavom, ale novým štandardom. Štát nemôže dlhodobo kompenzovať vstupné náklady podnikateľských subjektov,“ reagovala Michaela Lovásová z tlačového odboru ministerstva.
Podľa informácií Rádiožurnálu, chýba železniciam až 56 miliónov eur. Rezort financií odporúča zefektívniť fungovanie štátneho podniku a postupovať podľa riešení Útvaru hodnoty za peniaze. S ďalšími rokovaniami pomáha aj rezort dopravy.