Na hlavný obsah

Nikto nevedel zachytiť scénu tak ako on. Filmár László Kovács zomrel pred 15 rokmi

Komunisti ho vyhnali do Spojených štátov, kde zožal úspech.

Nikto nevedel zachytiť scénu tak ako on. Filmár László Kovács zomrel pred 15 rokmi
László Kovács Foto: Wikimedia Commons

László Kovács bol maďarský filmár, ktorý sa zamiloval do Ameriky počas jazdy autobusom naprieč krajinou. Používal svetlo, tieň a predstavivosť, aby dal špecifický vizuálny ráz kultovým filmom ako Bezstarostná jazda. Od jeho úmrtia uplynulo v piatok 22. júla 15 rokov. Mal 74 rokov.

Kovács sa stal známym v 60. rokoch minulého storočia, keď sa tradičný štúdiový systém rozpadal a do popredia sa dostávala nová nezávislá kinematografia, informuje denník The New York Times.

Nová vlna

Filmári, ktorí vyšli zo svojich filmových škôl, začali pracovať na nezávislých filmoch, aby spochybnili tradičné témy a techniky a vytvorili to, čo sa nazýva „nový Hollywood“ alebo „americká nová vlna“.

Produkcia sa presunula zo štúdií do ulíc a nová generácia používala malé, ľahké vybavenie a inovatívne prostriedky na zvládnutie nízkych rozpočtov. Improvizácia bola umeleckým cieľom aj tvrdou nevyhnutnosťou.

Snímka Dennisa Hoppera a Petra Fondu vo filme Bezstarostná jazda.

Vo filme Bezstarostná jazda (1969) Kovács použil kabriolet Chevrolet z roku 1968 ako svoje auto s fotoaparátom. Platformu pre svoju kameru vytvoril z kusu preglejky na kufri, ktorú držalo na mieste vrece s pieskom.

Vo filme chcel vykresliť niečo nádejné po tom, ako hlavná postava, ktorú hral Peter Fonda, zomrela v plameňoch. Stúpajúci vrtuľník priniesol panoramatický pohľad na horizont.

Pri tomto manévri sa vrtuľník takmer prevrátil, Kovács ho však závažím z kamery na druhej strane vrtuľníka vyrovnal.

Úspešné sedemdesiate roky

Väčšinu jeho hlavných diel diváci videli na začiatku 70. rokov, vrátane tretieho filmu Roberta Altmana Ten studený deň v parku (1969). Nakrúcal aj Kráľ z Marvin gardens (1972), ktorý, rovnako ako Malé životné etudy, režíroval Bob Rafelson.

Bol súčasťou produkcie šiestich filmov režiséra Petra Bogdanoviča, vrátane Terče (1968), …a čo ďalej, doktor? (1972) a Papierový mesiac (1973).

Jeho sláva vzrástla po spolupráci na filmoch od Martina Scorseseho New York, New York (1977), Posledný valčík (1978) alebo Šampón (1975) od Hala Ashbyho. Medzi ďalšie filmy patria Krotitelia duchov (1984) a Svadba môjho najlepšieho priateľa (1997).

Kovács sa narodil 14. mája 1933 v Cece, roľníckej dedine asi 97 kilometrov západne od Budapešti. Počas nacistickej okupácie roznášal letáky pre propagandistické filmy premietané každý týždeň v školskom auditóriu. Odmenou mu bolo voľné sedadlo v premietacej sále, v ktorej ho fascinovali blikajúce snímky.

V roku 1945 ho prijali na Akadémiu činohry a filmového umenia v Budapešti, kde študenti tajne sledovali západné filmy. Ohúril ho film Občan Kane. Povedal, že to zmenilo jeho vizuálnu slovnú zásobu.

Z vlastnej krajiny musel ujsť

V povstaní proti komunistickému režimu v roku 1956 spolu s priateľom natočili ilegálny film o povstaní. S filmom utiekli do USA a niektoré časti z neho sa o niekoľko rokov neskôr stali súčasťou dokumentárneho filmu.

Snímka priateľa Lászla Kovácsa - Móricza Zsigmonda.

Snímka priateľa Lászla Kovácsa – Móricza Zsigmonda z Budapešti.

Kovács natáčal filmy ako „The Notorious Daughter of Fanny Hill“ (1966), často spolupracoval s filmovým producentom Rogerom Cormanom. Potom, čo natočil osem motocyklistických filmov v jednom roku, herec Dennis Hopper ho požiadal, aby urobil ďalší.

Neochota Kovácsa opakovať to isté zmizla po tom, čo Hopper zahral ukážku zo scenára. Bezstarostná jazda s rozpočtom 340 000 dolárov bola senzáciou v Cannes a zarobila 60 miliónov dolárov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet