Na výstavbe tunela Višňové pracuje nová firma. Miesto v subdodávateľskom reťazci po firme TUBAU prebrala spoločnosť Slovenské tunely. Práce na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala pokračujú ďalej. No malé stavebné firmy sa zatiaľ k peniazom za práce nedostali.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.
K vyplateniu firiem je ešte ďaleko
Momentálne najväčším problémom stavby tunela Višňové sú nevyplatené faktúry malým firmám, ktoré sa podieľajú na výstavbe. Peniaze na vyplatenie prác stoja v subdodávateľskom reťazci.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zazmluvnila firmu Skanska, tá firmu PORR a tá donedávna pracovala s firmou TUBAU. Napriek tomu, že štát peniaze pravidelne posiela, k malým firmám sa nedostávajú. Posledná z reťazca firma TUBAU ide preto do konkurzu.
Záväzky firma nepopiera, ale k ich vyplateniu je ešte ďaleko. „Nemáme im príliš veľa čo povedať, oni sa pravidelne vypytujú a žiadajú aj o stretnutia. Keďže sa nič nemení na situácii vo vzťahu k firme PORR alebo Skanska, keď to nie je nevyhnutné, tak sa nestretávame, aby sme nemíňali ich aj náš čas,“ povedal Vladimír Ondriš, konateľ firmy TUBAU pre Rádiožurnál.
Firmy hľadajú alternatívy
Na vyplatenie faktúr za pol milióna eur za betonárske práce v spodnej časti tunela stále čaká aj Slavomír Juhás z firmy JHS. Na ďalších 100 000 eur firma BM-STAV a ďalších 92 000 chýba firme ALDA.
„Naďalej pracujeme na tuneli Višňové. Boli sme tam za firmu Skanska, ale robili sme aj pre firmu TUBAU. Čo sa týka firmy Skanska, tam problém nie je, tam sa platí načas. TUBAU má voči nám dlžobu vo výške 92 000 eur. Pokiaľ chceme, aby sme fungovali ako firma ďalej, tak sme museli zobrať kontokorent,“ vysvetľuje výrobný riaditeľ spoločnosti ALDA Ján Fejko. Ide o úver, z ktorého vyplácajú mzdy svojim zamestnancom.
Rovnako sú na tom aj ostatné firmy. A či sa dostanú k svojim peniazom nie je jasné.
Záležitosti si majú vyriešiť firmy medzi sebou
Prodekanka právnickej fakulty Univerzity Komenského Jana Duračinská hovorí, že k časti peňazí by sa mohli dostať. „Typickým znakom konkurzu je pluralita veriteľov. Tam sa podľa kľúča, ktorý je stanovený zákonom, pomerne uspokojujú jednotliví veritelia. Tým, že je už dlžník v konkurze, je zrejmé, že jeho majetok nepostačuje v plnej výške na úhradu pohľadávok.“
Ministerstvo dopravy poznamenalo, že pohľadávky by si firmy mali vyriešiť medzi sebou. „Všetky záležitosti medzi subdodávateľmi sú otázkou ich obchodnoprávnych vzťahov, do ktorých nemôže rezort vstupovať,“ vysvetlil Martin Petro z tlačového odboru.
Národná diaľničná spoločnosť na otázku, či pomôže malým firmám dostať sa k peniazom, neodpovedala.