Na hlavný obsah

Je jednou z dominánt Bratislavy a architektonickým unikátom

Most SNP sa stal aj mostnou stavbou storočia na Slovensku.

Je jednou z dominánt Bratislavy a architektonickým unikátom
Most SNP v Bratislave. Foto: TASR

Svojim futurizmom s charakteristickou reštauráciou UFO patrí medzi dominanty Bratislavy. I keď ho začali stavať už v roku 1967 a cestnú premávku na ňom otvorili koncom augusta 1972, dodnes pôsobí nadčasovo.

Od slávnostného otvorenia Mosta SNP, ktorý je od mája 2018 národnou kultúrnou pamiatkou, uplynulo v piatok (26. 8.) 50 rokov.

Most SNP bol na svoju dobu architektonickým unikátom, ktorý prepojil nové sídlisko Petržalka s centrom mesta. Dĺžka mosta je 432 metrov, dĺžka cesty premostenia 303 metrov a šírka mosta 21 metrov. S hmotnosťou 7 337 ton a výškou od základov po vrchol 95 metrov sa v roku 2001 stal mostnou stavbou storočia na Slovensku.

Už od stredoveku sa v Bratislave prechádzalo cez Dunaj neďaleko Vodnej veže v Podhradí. Hoci sa tu viackrát nachádzali rôzne dočasné mosty, prvý stály most vyrástol až o kilometer východnejšie v roku 1890.

Odvážne dielo

Dômyselná, inovatívna konštrukcia a architektonické stvárnenie Mosta SNP navždy zmenili siluetu hlavného mesta Slovenska. Podoba mosta vznikla v liberálnych 60. rokoch, ktoré v slovenskom geopolitickom rámci umožnili rozvinúť princípy predvojnovej moderny.

Po deštrukcii bratislavského Podhradia sa rozhodlo o vybudovaní rýchlostnej komunikácie, ktorá vedie medzi historickým jadrom a hradom a spája centrum s Petržalkou. Ponad Dunaj prechádza most, ktorý realizovali podľa víťazného súťažného návrhu architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra a Ivana Slameňa a statika Arpáda Tesára.

Ide o architektonicky i konštrukčne mimoriadne odvážne dielo, ktoré nemá na Slovensku obdobu. Vplyv neskorej moderny sa dá pozorovať aj v riešení šošovkovitej kaviarne na vrchole šikmého pylónu, ktorú pôvodne navrhli na pôdoryse trojuholníka. Most SNP bol prvým asymetrickým lanovým mostom postaveným na Slovensku a druhým tohto typu na svete.

Sporná výstavba

Jeho otvorenie sa nieslo v úplne odlišnej atmosfére ako začiatok výstavby. Tej predchádzala kritika verejnosti, pretože pre výstavbu padla za obeť značná časť bratislavského Podhradia. Vrátane historicky hodnotných častí Vydrice i nádhernej neologickej synagógy.

Aj na petržalskej strane zanikli viaceré hodnotné stavby, ako napríklad secesný Maďarský veslársky klub a časť Sadu Janka Kráľa.

Na počesť 28. výročia Slovenského národného povstania pomenovali Most SNP. V roku 1993 ho premenovali na Nový most, čo sa však stretlo s kritikou a tak sa v roku 2012, pri príležitosti 40. výročia otvorenia mosta, vrátil k pôvodnému názvu Most SNP.

Až do 90. rokov ním prechádzal hlavný transeurópsky ťah, niekoľkokrát sa cez neho prehnala Formula 1 a objavuje sa na tisíckach fotografií a pohľadníc.

Most definitívne dokončili až v roku 1974, kedy uviedli do prevádzky aj točiacu sa stavbu pripomínajúcu lietajúci tanier – kaviareň Bystrica (v súčasnosti známu ako UFO) s vyhliadkovou vežou, nachádzajúcou sa vo výške 95 metrov.

Návštevník sa tam dostane výťahom za 45 sekúnd, pričom sa mu naskytne pohľad až do diaľky 100 kilometrov. Zaujímavé je, že prvé tri dni po otvorení most sprístupnili len pre chodcov a až potom aj pre vodičov.  

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko