Pri podaní podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) budú musieť Slováci pravdepodobne siahnuť hlbšie do vrecka. Ministerstvo zdravotníctva chce zaviesť poplatok, aby predišlo šikanovaniu lekárov.
Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov to vidí inak – šikanovať budú podľa nej pacientov, ktorí si to nebudú môcť dovoliť.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Kontrolórom ÚDZS pribudlo vlani vyše 2 500 sťažností. Opodstatnených bolo podľa nich 135 z nich, viac ako 700 podaní vyhodnotili ako neodôvodnené. Ukončených pritom nemajú stovky ďalších podnetov.
„Tieto podnety spôsobujú neefektívne využívanie personálnych kapacít aj finančných
zdrojov úradu, preťažujú ho a kapacitne zamedzujú vykonávať systémové dohľady
nad správnym poskytovaním zdravotnej starostlivosti,“ tvrdí Monika Hudecová, hovorkyňa ÚDZS.
Úrad preto navrhuje, aby pacienti za podanie sťažnosti platili 66 eur. Tí, ktorí sa problém pokúsia vyriešiť najskôr s lekárom alebo nemocnicou a až potom sa s podnetom obrátia na ÚDZS, by mali za jeho podanie zaplatiť polovicu, teda 33 eur.
„V pravom slova zmysle to nie je poplatok, ide o akúsi kauciu, to znamená, že pokiaľ bol ten podnet, ktorý bol podaný na ÚDZS oprávnený, tak sa tá kaucia vráti. To isté platí aj v prípade pokiaľ sa podnet okamžite zamietne,“ vysvetľuje Petra Lániková, hovorkyňa ministerstva zdravotníctva.
Úrad vysvetľuje, že zavedením poplatku chce tiež predchádzať šikanóznym podaniam na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.