Na hlavný obsah

NDS nevyužije možnosť prebrať mýtny systém do vlastníctva štátu

Zmluva so SkyTollom po 12 rokoch končí.

NDS nevyužije možnosť prebrať mýtny systém do vlastníctva štátu
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Piatok (30. 9.) je posledný deň, keď mohla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustiť proces na získanie mýtneho systému do vlastníctva štátu. Vedenie však už vo štvrtok (29. 9.) oznámilo, že tak neurobí.

Od SkyTollu chcú odkúpiť mýtne brány a neskôr vybudovať štátny úrad na správu mýta. Súhlasí aj ministerstvo dopravy. Opačný názor má ministerstvo financií. Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktorka RTVS Kristína Braxatorová.

Zmluva so SkyTollom po 12 rokoch končí a kto bude spravovať výber mýta od budúceho roka nie je jasné. NDS nevyužije možnosť prebrať mýtny systém do svojho vlastníctva. A to aj napriek tomu, že ich k tomu vyzvalo ministerstvo financií.

Rezort dopravy oponuje, že to nie je výhodná možnosť pre štát. A ministerstvo financií opäť odkazuje, že chýbajú dáta, ktoré by to potvrdili. „Ministerstvo financií do dnešného dňa nedisponuje ani žiadnou právnou analýzou zo strany ministerstva dopravy, prečo by malo začatie fázy prevodu pre štát záväzné,“ uviedla hovorkyňa rezortu Michaela Lovásová.

NDS hovorí o nevýhodnosti

Piatok bol posledný deň, dokedy mohli diaľničiari o prevod požiadať. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) upozorňoval už predchádzajúce vlády, aby spravili všetko potrebné k získaniu systému do svojho vlastníctva.

„Sme toho názoru, že mýtny systém bol zaplatený už raz z výnosov mýta. Aj preto sme odporúčali v roku 2019 vedeniu a vláde, aby urobila všetky kroky pre to, aby sa vybudovaný a zaplatený systém dostal do vlastníctva štátu,“ vysvetlil predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

„Pôvodná zmluva hovorila, že do 30. septembra požiadam o prevod služby a som povinný, ja aj protistrana, urobiť všetko pre to, aby sa táto fáza prevodu ukončila kúpou časti podniku,“ reaguje Jaroslav Ivanco z NDS.

Ročný výnos na výbere mýta je 250 miliónov eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika