Na hlavný obsah

Slováci nenakupujú menej, ale častejšie

Zaujímajú sa o akcie a privátne značky obchodných reťazcov.

Slováci nenakupujú menej, ale častejšie
Ilustračná snímka nákupného košíka. Foto: Unsplash

Inflácia dosiahla 13 a pol percenta a vyššie ceny cítiť najviac v štyroch oblastiach. Sú nimi pohonné látky, bývanie, stravovanie v reštauráciách a cestovanie.

Zásadne sa zmenilo správanie zákazníkov pri nákupe potravín. A hoci sa odborníci zhodujú, že všeobecne ľudia nenakupujú menej, hodnota jedného nákupu sa znížila.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Štefánia Kačalková.

Trendom je väčšia disciplína pri nakupovaní a rozhodujúca je cena. Podľa sociologičky Sylvie Porubänovej spotrebitelia „zvažujú, čo kúpia“ a využívajú aj nákupné zoznamy. „Sú nútení všímať si rôzne typy zliav či poskytovaných výhod,“ dodala.

Klesla priemerná hodnota košíka

Prieskum spotrebiteľského správania si medzi svojimi zákazníkmi za uplynulé mesiace urobili v potravinovom reťazci Tesco. „Vidíme zvýšenú frekvenciu nakupovania, ale zároveň zmenšovanie košíkov,“ uviedol jeho generálny riaditeľ Martin Kuruc.

Zákazníci sa podľa neho tiež „orientujú na výrobky privátnej značky, pri ktorých je kvalita verzus hodnota vhodnou alternatívou“.

O privátne značky je väčší záujem aj v obchodoch Lidl. Vedúci úseku komunikácie Tomáš Bezák tiež konštatuje, že ľudia nenakupujú menej, hoci ide o nákupy za menšie sumy. „Hodnota priemerného košíka klesla. Je to spôsobené zvýšenou ponukou produktov, ktoré ponúkame v akciách,“ vysvetlil.

Podobne sú na tom všetky potravinové reťazce. „Súčasná inflácia spôsobila, že skupina, ktorá sa orientuje na cenu, stále rastie. Avšak ľudia chodia častejšie nakupovať, aby lepšie kontrolovali svoje výdavky,“ povedal predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Slováci míňajú úspory z čias pandémie

Jeden nákup v potravinách zdražel priemerne o 19 eur, napriek tomu Slováci v tomto roku nakupujú viac ako vlani. Dôvodom je podľa analytičky Wood & Company Evy Sadovskej tzv. „efekt odloženej spotreby“.

„Slováci na nákup využívajú svoje úspory z čias pandémie a prísnych opatrení. Vtedy aj chceli nakupovať, ale nemali kde. Tieto financie teraz používajú aj na väčšie nákupy,“ vysvetlila Sadovská.

Podľa štatistík počas uplynulého polroka vzrástli tržby obchodníkov o vyše deväť percent.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika