Keby ho netrápilo choré zápästie, Theodor Pištěk by namaľoval ďalšie veľké plátna a vyprovokoval by nimi viacej otázok o zmysle ľudskej existencie a celého vesmíru. Držiteľ populárneho amerického filmového Oscara, ktoré získal za kostýmy pre hudobnú drámu Amadeus, sa v utorok (25. 10.) dožíva 90 rokov.
Umelec sa narodil 25. októbra 1932 v Prahe. Je synom známych hercov Theodora Pištěka a Máne Ženíškovej a pravnuk svetoznámeho maliara Františka Ženíška.
Po štvrtom ročníku gymnaziálnych štúdií sa Theodor Pištěk stal poslucháčom pražskej Vyššej školy umeleckého priemyslu. V rokoch 1952 až 1959 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe figurálnu maľbu. V minulosti sa tiež venoval automobilovému pretekaniu.
Počiatky jeho umeleckej realizácie v oblasti filmu sú spojené s režisérom Františkom Vláčilom a jeho poetickou drámou Holubice (1960), pre ktorú výtvarník navrhol scénu i kostýmy. Dvojica spolupracovala aj na snímkach Ďáblova past (1961), Marketa Lazarová, Údolí včel (oba 1967) či Adelheid (1969).
Ako kostýmový výtvarník sa podpísal pod niekoľko filmov režiséra Václava Vorlíčka. Z najznámejších možno spomenúť legendárne snímky ako Dívka na koštěti (1971), Tri oriešky pre Popolušku (1973) či Což takhle dát si špenát (1977).
Je držiteľom Oscara aj Českého leva
Mimoriadny úspech zažil český výtvarník vďaka strhujúcej dráme Amadeus (1984), ktorú nakrútil filmový mág Miloš Forman. Snímka získala osem Oscarov a jedného z nich, konkrétne za kostýmy, si odniesol práve Pištěk.
Od americkej Akadémie filmových umení a vied získal nomináciu za kostýmy pre film Valmont (1989) a hoci ju na víťazstvo nepremenil, tešiť sa mohol z ceny César od francúzskej Filmovej umeleckej akadémie. Spomenutú snímku opäť režíroval Miloš Forman. Cenu Český lev za dlhodobý umelecký prínos v oblasti kinematografie si prevzal v roku 2004.
Na Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary 2013 získal Křišťálový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii. V roku 1990 inicioval vznik Ceny Jindřicha Chalupeckého pre mladých výtvarníkov.
Ako maliar je Pištěk pravdepodobne najznámejší svojimi hyperrealistickými maľbami, ktorých časti vykresľuje s takmer fotografickou presnosťou. Jeden z takýchto obrazov, Adieu, Guy Moll, pred dvoma rokmi vydražili za viac ako 25 miliónov korún (zhruba 1 019 950 eur). Obraz sa stal najdrahším dielom žijúceho českého umelca.
Pištěk hovorí, že nikdy nebol klasickým fotorealistom. Vždy sa v maľbe usiloval o niečo iné. „Neexistuje obraz, o ktorom by sa nedalo hovoriť, ktorý má význam pre moju osobu, ktorý má začiatok, dej a koniec,“ povedal pre ČTK, keď oslavoval 85. narodeniny.
V tvorbe mu bránia boľavé zápästia
Dnes však hovorí, že prekážkou v ďalšej tvorivej činnosti je vek. „Kladie mi to prekážky,“ hovorí s odkazom na svoje boľavé zápästia. „Bol som na operácii, ale opäť sa to zhoršilo. Už teraz sa bojím, keď vidím niekoho v bielom plášti,“ dodal celoživotný milovník rýchlych áut a tiež bývalý vášnivý cyklista.
Možnosť, že by maľoval s pomocou iných, teda možnosť, že by dielu vnucoval myšlienku a iní maliari by mu ju pomáhali dokončiť podľa vzoru stredovekých dielní, odmieta.
„To by bolo fajn, mal by som celý tím, ja by len podpisoval tabuľky s obrazmi. Ale dnes som to nedokázal. Som tak pripútaný k vlastnej ruke, že z toho niet východiska,“ hovorí rezignovane slávny umelec.