Rodičia v minulosti podľa odborníkov venovali svojim deťom viac času. Aj na škôlku ich lepšie pripravovali. V súčasnosti rodičov zaťažuje množstvo práce a deti ostávajú v úzadí. Učiteľky tak namiesto vzdelávania musia suplovať rodičov a učiť deti základným zručnostiam.
Aj podľa učiteliek v materských školách deti v minulosti pripravovali viac na nástup do škôlky. Dnes je to inak. Niektoré totiž nepoznajú farby, nevedia sa obuť a zaviazať si šnúrky, ale ani podeliť sa o hráčku.
„Rodič ešte stále očakáva od materských škôl úkony, ktoré sa robia v detských jasliach. Naozaj je najväčší problém s odplienkovaním, ktoré už musia zvládnuť v rodine. Potom problém nastáva v stravovaní a v obliekaní,“ vysvetlila riaditeľka Materskej školy Zuzkin park v Košiciach Svetlana Gjabelová.
Dôležitá je komunikácia
Za dôležitú sa považuje aj aktívna komunikácia s deťmi . „Taká tá otázka cez plece, ako si sa mal v škole alebo či si sa najedol, nestačí,“ tvrdí klinická psychologička Monika Piliarová.
Čoraz častejšie sa učitelia v predškolských zariadeniach stretávajú s poučovaním zo strany rodičov, čo smú a čo nesmú s ich ratolesťami počas dňa v škôlke robiť.
„Zakazujú nám pozerať televízor alebo si neprajú, aby dieťa poobede spalo. Prípadne nám povedia, aby sme v ten deň nešli von,“ dodala Gjabelová.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Michaela so svojou 11-ročnou dcérou navštevuje aj výchovno-vzdelávacie semináre. Majú aj spoločné aktivity. „Máme aj spoločenské hry na vyjadrenie rôznych emócii. Rovnako máme aj krúžky,“ priblížila matka 11-ročnej Lindy Michaela Mačáková.
A pravé tie sú pre deti v každom veku veľmi dôležité. „Konfrontuje sa s rovesníkmi, so svojím výkonom, svojimi schopnosťami. Môže ho to posúvať, môže zistiť, že aj iné deti sú šikovnejšie a vzniká u nich reálnejší obraz sveta,“ dodala psychologička Piliarová.
Dieťa by však nemalo navštevovať viac ako dva krúžky denne. Deti by si ich mali vyberať samé, a to podľa toho, čo ich baví. Nie podľa toho, čo preferujú ich rodičia.