Na hlavný obsah

Deti sú menej pripravené na nástup do škôlky v porovnaní s minulosťou

Môže za to najmä prístup rodičov.

Deti sú menej pripravené na nástup do škôlky v porovnaní s minulosťou
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Rodičia podľa odborníkov kedysi venovali svojím deťom viac času. Aj na škôlku ich lepšie pripravili. Dnes ich zahlcuje práca a deti ostávajú v úzadí. Učiteľky tak namiesto vzdelávania musia „suplovať“ rodičov.

Aj podľa učiteliek v materských školách v minulosti deti rodičia pripravovali na nástup do škôlky viac. Dnes je to inak – niektoré totiž nepoznajú farby, nevedia sa obuť a zaviazať si šnúrky. Ale ani podeliť sa o hračku.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Nikoleta Ferková.

„Rodič ešte stále očakáva od materskej školy úkony, ktoré sa robia v detských jasliach. Najväčší problém je s odplienovaním detí, ktoré už musia zvládnuť v rodine. Potom je problém v stravovaní, obliekaní sa a niektoré úkony už dieťa musí ovládať. Rodič to musí robiť už pred nástupom do materskej školy,“ hovorí riaditeľka košickej škôlky Svetlana Gjabelová.

Dôležitá je aj aktívna komunikácia s deťmi. Podľa psychologičky Moniky Piliarovej nie sú dostačujúce otázky typu „Ako si sa mal v škole?“ Nemá však ísť ani o vypočúvanie, ale skôr o aktívny záujem.

Čoraz častejšie sa učitelia v predškolských zariadeniach stretávajú s poučovaním zo strany rodičov – čo smú a čo nesmú s ich ratolesťami počas dňa v škôlke robiť.

„Zakazujú nám pozerať televízor alebo si neprajú, aby dieťa poobede spalo. Alebo nám povedia, aby sme v ten deň nešlo von. To sú zásahy, ktoré nekorešpondujú s našimi cieľmi,“ podotkla Gjabelová.

Krúžky sú v predškolskom veku podľa psychologičky Piliarovej veľmi dôležité. Dieťa sa v nich konfrontuje so svojimi rovesníkmi a so svojím výkonom. Deti by si ich mali vyberať samé, podľa toho, čo ich baví.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál