Ministerstvo vnútra chce zaviesť prísnejšie pravidlá pre vodičov s alkoholom za volantom. Pravidlo trikrát a dosť by sa mohlo zmeniť na nový bodovací systém, ktorý funguje napríklad v Česku.
Aj keď podrobnosti plánovanej zmeny ešte nie sú známe, podľa odborníka však už podobný systém na Slovensku je. Štát by sa, podľa neho, mal skôr sústrediť na vzdelávanie vodičov. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Tobiáš Petra.
Na základe tragických nehôd z jesene minulého roka, pri ktorých zohrával hlavnú úlohu alkohol, by ministerstvo vnútra (MV) chcelo zaviesť systém trestných bodov. Ak by sa vodič previnil dopravnými priestupkami nad určitý limit, hrozilo by mu aj odňatie vodičského oprávnenia.
Podobný systém majú od roku 2006 v Českej republike, od ktorej by sa chcel inšpirovať aj rezort vnútra.
„Je tam viacero alternatív. Vieme o tom za ministerstvo vnútra, máme tam navrhnutý takzvaný bodový systém tak, ako to majú v ostatných okolitých štátoch. Takisto od 1. apríla sprísnime v podstate teoretickú časť skúšky pre žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia tým, že ju budú vykonávať elektronickým testom,“ vysvetlil riaditeľ odboru dopravnej polície Tomáš Vrábel.
Aj keď podľa dočasne povereného ministra vnútra Romana Mikulca (OĽANO) nejde o nič nové, posledné dáta nasvedčujú, že Slováci sa za uplynulé roky nepoučili.
„Z počtu niečo vyše 9 000 dopravných nehôd skoro 1 100 tvoria tie, ktoré sú pod vplyvom alkoholu. Je to celkovo 12 percent dopravných nehôd. Toto číslo sa v zhruba piatich uplynulých rokoch nemení,“ dodal.
Nulová tolerancia
Na Slovenku však platí nulová tolerancia požitia alkoholu. Dopravný analytik Jozef Drahovský vysvetlil, že oproti iným štátom je na Slovensku počet pristihnutých vodičov pod vplyvom alkoholu naopak nižší.
„V zahraničí sa stane častejšie, ak je nehoda, hoci malá, banálna, že vodič nafúka. A to preto, že do určitého limitu má povolenú konzumáciu alkoholu. Čiže štatistiky sú z tohto dôvodu skreslené,“ ozrejmil.
Súčasný systém podľa neho tzv. dvojičku nepotrebuje. Aj v tomto prípade by podľa neho skôr pomohlo známe: menej represie, viac prevencie.
„Treba investovať do vzdelávania vodičov, lebo veľa z tých, ktorí si v minulosti robili vodičské preukazy netušia o zmenách, viacerí nevedia ani o povinnostiach, ktoré boli vtedy, keď robili skúšky,“ dodal.