Európsky parlament v utorok (14. 2.) definitívne schválil dohodu s členskými štátmi Európskej únie o novej norme o nulových emisiách. Tá počíta s tým, že od roku 2035 má byť v členských krajinách prakticky nemožné zaobstarať si nový automobil na benzín či naftu.
Hlasovaniu predchádzala búrlivá rozprava. Stúpenci normy v nej zdôrazňovali jej očakávaný prínos pre zdravšie ovzdušie a rozvoj nových technológií, zatiaľ čo odporcovia siahali aj po vízii zničujúcich dosahov na automobilový priemysel, európsku prosperitu i peňaženky obyčajných ľudí.
„Zastavme šialenstvo! „vyhlásil o „zákaze spaľovacích motorov“ Jens Gieseke, nemecký kresťanský demokrat z poslaneckého klubu európskych ľudovcov. Varoval, že od výroby spaľovacích motorov len v Nemecku závisí 600 000 pracovných miest, ktoré sa ocitnú v ohrození.
Proti návrhu sa v rozprave vyslovili aj českí europoslanci z protipólov politického spektra, Katarína Konečná (KSČM) a Alexander Vondra (ODS).
„Klimatický balík je spravodlivý. Od roku 2035 bude možné predávať len autá s nulovými emisiami. Bude to dobré aj pre trh, „uviedla v mene európskych socialistov Sara Cerdasová z Portugalska.
Poukázala na dôležitosť investovania do nových čistých technológií. Argumentovala aj vplyvom emisií na úmrtnosť, pričom práve doprava zodpovedá za štvrtinu emisií v Európe. „Vytvoríme príklad pre celý svet,“ vyhlásila.
Dohodu, prerokovanú v závere českého predsedníctva na konci minulého roka, má ešte formálne schváliť Rada EÚ, zastupujúca členské štáty EÚ.