Dopravní experti z trojice rakúskych univerzít navrhujú zníženie maximálnej možnej rýchlosti áut v mestách na 30 kilometrov za hodinu a na diaľniciach na 100 kilometrov za hodinu. Viedlo by to podľa nich k výraznému poklesu množstva škodlivých emisií aj záchrane ľudských životov.
O otvorenom liste odborníkov informoval list Der Standard, podľa ktorého je ale nepravdepodobné, že by politici návrhy v dohľadnej dobe pretavili do skutočnosti.
Experti z dvojice univerzít vo Viedni a jednej z Innsbrucku sú presvedčení o tom, že pre zníženie rýchlostných limitov sú „dobré vedecké dôvody“. Je to najefektívnejšia cesta, ako znížiť emisie skleníkových plynov v doprave a závislosť od fosílnych palív, myslí si.
Konkrétne by podľa nich nové limity, medzi ktoré má patriť aj maximálne 80 kilometrov za hodinu mimo mesta, viedli k zníženiu emisií o 2,4 milióna ton oxidu uhličitého ročne. To je asi desať percent rakúskych dopravných emisií z roku 2019.
Zmeny by podľa nich navyše zachránili život 116 ľuďom ročne a ďalším 7 000 by ušetrili zranenia.
Zníženie maximálnej rýchlosti na diaľnici z terajších 130 na 100 kilometrov za hodinu by viedlo k dlhšej dobe cestovania. Zároveň by však podľa odborníkov vodičom na každých 100 kilometrov mohlo ušetriť až 2,8 eura, predovšetkým za pohonných hmotách. Navyše by autá neobťažovali okolie takým množstvom hluku a jemného prachu.
V Rakúsku zatiaľ pre osobné automobily platia rýchlostný limit 130 kilometroch za hodinu na diaľniciach. Ďalej 100 kilometrov za hodinu mimo obcí a 50 kilometrov za hodinu v nich.