Bratislavský kraj (BSK) plánuje zmeny v prímestskej doprave – nevyužívané zastávky chce presmerovať na frekventovanejšie a viac ich napojiť na MHD. To sa však významne dotkne aj autobusovej stanice Nivy, ktorá tak príde o časť príjmov len dva roky po otvorení.
Jej prevádzkovateľ Slovak Lines, tvrdí, že takýto krok do pôvodnej vízie modernej, bezpečnej a komfortnej dopravy nezapadá. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Simona Beňová.
Zlepšiť dopravnú obslužnosť v regióne a optimalizovať vysoké náklady na prevádzku. To sú dôvody, prečo Bratislavský kraj uvažuje o presmerovaní liniek na iné zastávky v tesnej blízkosti autobusovej stanice či ich konečnej vo využívanejších lokalitách.
„Štatistiky nám ukazujú, že iba časť cestujúcich prichádzajúcich z regiónov vystupuje až na autobusovej stanici. Zo smeru Pezinok a Senec je to približne štvrtina cestujúcich, zo smeru Malacky je to asi tretina. Zo smeru Šamorín je to viac ako polovica,“ vysvetlil riaditeľ komunikačného oddelenia BSK Michal Feik. Dodal, že zvyšní cestujúci využívajú zastávky po trase.
Lepšie spoje na stanicu
Kraj chce takto dosiahnuť aj lepšiu nadväznosť na linky MHD, nie zrušiť spoje na stanicu. „Pre Dopravný podnik Bratislava je dôležité, aby nebola obmedzená plynulosť spojov a neprišlo k preťažovaniu zastávok MHD,“ reagoval hovorca dopravného podniku Martin Chlebovec.
Regionálnu autobusovú dopravu v kraji zabezpečuje spoločnosť Arriva. Tá tvrdí, že bude rešpektovať rozhodnutie samosprávy ako objednávateľa verejnej dopravy.
Hovorca Peter Stach však dodal, že k predstavenému zámeru sú potrebné aj ďalšie kroky, a to vybudovanie kvalitných prestupových terminálov so službami pre cestujúcich a zázemím pre vodičov.
„Takéto riešenie by určite nezapadalo do našej predstavy modernej, ekologickej, pohodlnej verejnej dopravy svetovej úrovne, ktorú deklarovalo aj samotné mesto a Bratislavský kraj len pred necelými dvoma rokmi,“ vyjadrila sa správcovská spoločnosť autobusovej stanice a bývalý regionálny dopravca Slovak Lines.
S dotknutými budú diskutovať
Aktuálne využíva stanicu denne len 970 spojov, čo je menej ako predpokladali a takýmto rozhodnutím prídu o ďalšie. „Mrzí nás, že sa o zámere samosprávy dozvedáme z médií. V konečnom dôsledku na to doplatí cestujúca verejnosť,“ reagoval developer autobusovej stanice HB Reavis.
Kraj reaguje, že zatiaľ je presmerovanie liniek prímestskej dopravy od autobusovej stanice len vo forme úvah a zrealizovalo sa jedno stretnutie. S dotknutými stranami plánuje diskutovať.