Na hlavný obsah

Novela školského zákona prináša nárok na prijatie dieťaťa do škôlky. Poslanci ju posunuli do druhého čítania

Obsahuje aj ďalšie novinky.

Novela školského zákona prináša nárok na prijatie dieťaťa do škôlky. Poslanci ju posunuli do druhého čítania
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Zaviesť by sa mohol právny nárok na prijatie v materskej škole. Naplniť sa má v tejto súvislosti úmysel uľahčiť sprístupnenie nároku najmä deťom z marginalizovaných rómskych komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Vyplýva to z novely školského zákona z dielne rezortu školstva. Vo štvrtok (30. 3.) ju posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania.

Návrhom zákona sa podľa ministerstva plnia niektoré ciele plánu obnovy, ide napríklad o zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od piatich rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od troch rokov.

Vzhľadom na to, že sa nevylučuje lokálny nedostatok kapacít v niektorých materských školách, právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa bude uplatňovať v prvom rade v spádovej materskej škole v mieste trvalého pobytu dieťaťa.

Len ak z kapacitných dôvodov nebude možné prijať dieťa do tejto materskej školy, môže sa tento právny nárok uplatniť aj v inej materskej škole prednostne zriadenej obcou

Ďalej sa zavádza aj definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania. Podľa novely sa na úrovni školského zákona navrhuje uviesť len základný rámec podporných opatrení, na ktorý nadviaže katalóg podporných opatrení obsahujúci špecifikácie.

Podpora duševného zdravia a úvodný ročník

Súčasťou je aj reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov. Po novom sa spresňujú aj niektoré ustanovenia o hodnotení žiakov v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe, rozširujú sa možnosti experimentálneho overovania a modifikujú sa kvalifikačné predpoklady učiteľov materských škôl.

Určuje sa učiteľom v materských školách povinné absolvovanie inovačného vzdelávania v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín, pričom ho učiteľ musí absolvovať do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.

„Inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania učiteľ materskej školy absolvuje každých sedem rokov,“ píše sa v novele školského zákona.
V základnej škole bude možné so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník.

„Jeho zavedenie cieli k zníženiu školskej neúspešnosti žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a eliminovaním ich prípadného opakovania ročníka, podmieneného aj ich špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,“ uvádza sa v predloženom materiáli.

Ide teda o opatrenie na plnenie cieľov v rámci plánu obnovy – ide o zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky. Koncepcia úvodného ročníka sa odlišuje od prípravného ročníka.

Zaradiť žiaka do úvodného ročníka navrhované znenie novely zákona umožní na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. To zistí, či žiak má predpoklad zvládnuť prvý ročník základnej školy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko