Zaviesť by sa mohol právny nárok na prijatie v materskej škole. Naplniť sa má v tejto súvislosti úmysel uľahčiť sprístupnenie nároku najmä deťom z marginalizovaných rómskych komunít a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Vyplýva to z novely školského zákona z dielne rezortu školstva. Vo štvrtok (30. 3.) ju posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania.
Návrhom zákona sa podľa ministerstva plnia niektoré ciele plánu obnovy, ide napríklad o zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od piatich rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od troch rokov.
Vzhľadom na to, že sa nevylučuje lokálny nedostatok kapacít v niektorých materských školách, právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie sa bude uplatňovať v prvom rade v spádovej materskej škole v mieste trvalého pobytu dieťaťa.
Len ak z kapacitných dôvodov nebude možné prijať dieťa do tejto materskej školy, môže sa tento právny nárok uplatniť aj v inej materskej škole prednostne zriadenej obcou
Ďalej sa zavádza aj definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania. Podľa novely sa na úrovni školského zákona navrhuje uviesť len základný rámec podporných opatrení, na ktorý nadviaže katalóg podporných opatrení obsahujúci špecifikácie.
Podpora duševného zdravia a úvodný ročník
Súčasťou je aj reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov. Po novom sa spresňujú aj niektoré ustanovenia o hodnotení žiakov v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe, rozširujú sa možnosti experimentálneho overovania a modifikujú sa kvalifikačné predpoklady učiteľov materských škôl.
Určuje sa učiteľom v materských školách povinné absolvovanie inovačného vzdelávania v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín, pričom ho učiteľ musí absolvovať do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.
„Inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania učiteľ materskej školy absolvuje každých sedem rokov,“ píše sa v novele školského zákona.
V základnej škole bude možné so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník.
„Jeho zavedenie cieli k zníženiu školskej neúspešnosti žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a eliminovaním ich prípadného opakovania ročníka, podmieneného aj ich špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,“ uvádza sa v predloženom materiáli.
Ide teda o opatrenie na plnenie cieľov v rámci plánu obnovy – ide o zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky. Koncepcia úvodného ročníka sa odlišuje od prípravného ročníka.
Zaradiť žiaka do úvodného ročníka navrhované znenie novely zákona umožní na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. To zistí, či žiak má predpoklad zvládnuť prvý ročník základnej školy.