Obyvatelia Brezna naďalej čakajú na dokončenie obchvatu. Práce opäť meškajú. Zosunula sa tam pôda. Výstavba úseku sa tak predĺži a bude aj drahšia.
Obchvat Brezna za vyše 20 miliónov eur schválila vláda už v roku 2008. O sedem rokov neskôr začali s prácami na prvej etape úseku, ktorá je dlhá dva a pol kilometra. Už prvá etapa úseku mala znížiť frekvenciu dopravy v centre mesta asi o tretinu.
Téme sa v reportáži venoval redaktor RTVS Peter Mútňan:
Práce na stavbe sa ale z viacerých dôvodov predĺžili. S výstavbou druhého úseku, ktorý je dlhý 1 600 metrov, preto začali len koncom roka 2020. Už od začiatku apríla mali pôvodne po tejto ceste premávať autá. Pre zosuv svahu sa však práce na výstavbe druhej etapy obchvatu Brezna predĺžia o 160 dní až do konca augusta.
„Nárast ceny do výšky takmer 100 percent spôsobil masívny zosuv svahu v trase budovanej cesty. Tento zosuv bol dlhý takmer 500 metrov. Išlo o tak masívny zosuv, že ohrozoval aj prevádzky, ktoré boli pod staveniskom, respektíve zastavené územie pod cestou,“ skonštatoval hovorca Slovenskej správy ciest Martin Guzi.
Dostupný je len prvý úsek
Aktuálne je tak pre vodičov k dispozícii stále len prvý úsek obchvatu, ktorý sa končí na výjazde smerom na Čierny Balog a Hriňovú.
„Tá frekvencia je naozaj veľká a spôsobuje nám to problémy hlavne v centre mesta, pretože aj čo sa týka historických a pamiatkovo chránených budov, tak sú aj na základe tejto intenzity dopravy značne poškodené,“ podotkol primátor Brezna Tomáš Ábel.
S prácami na poslednej časti breznianskeho obchvatu mali predbežne začať budúci rok. Plánované celkové náklady sú vyše 38 miliónov eur.
Už teraz je jasné, že cena opätovne stúpne a plánovaný termín dokončenia úseku v roku 2026 nedodržia.