Zhorel ďalší autobus košickej hromadnej dopravy. Autobus horel na zastávke Mier v košickej mestskej časti Sever. Vodičovi sa ho podarilo uhasiť ešte pred príchodom hasičov. Nikto sa nezranil. Od minulého roka ide už o piaty prípad. V dopravnom podniku sa takýmto prípadom vyhnúť nevedia. Môže za to zastaraný vozový park.
„Na základe obhliadky našimi pracovníkmi sa zistilo, že išlo o technickú chybu. S pribúdajúcim vekom je riziko takýchto porúch stále väčšie a väčšie,“ vysvetlil Roman Danko, riaditeľ dopravy v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK). Na obnovu vozového parku peniaze nemajú.
„Za posledné roky sa nám podarilo kúpiť 36 autobusov. Žiaľ, z celkového počtu viac ako 200 je to pomerne málo. Viac ako dve tretiny autobusov majú vyše 10 rokov a najazdených milión a viac kilometrov. Vzhľadom na aktuálnu situáciu aj finančnú, nejak nevidím svetlo na konci tunela,“ spresnil Danko.
Téme sa v regionálnych správach RTVS venovala redaktorka RTVS Katarína Zakuťanská:
Autobusy vedia nakupovať len za vlastné. Mesto sa na eurofondy spoliehalo pri nákupe nových električiek. Tender skončil neúspešne a radnica prišla o približne 25 miliónov eur.
Nové trolejbusy a vedenie
Pomôcť by mohla obnova trolejbusového vedenia. „Momentálne sa musí dopravný podnik zamerať na ekologické vozidlá. To je jediná cesta, ktorú má a musí do toho ísť a musí to aj mesto podporiť. Takto vieme dostať z európskych peňazí nové parciálne trolejbusy, ktoré nám pomôžu vyriešiť náš problém,“ uviedol aktivista Tomáš Jurkovič.
Parciálne trolejbusy vďaka batérii dokážu premávať aj mimo trolejového vedenia. Aj to je v meste zastaralé.
„Aktuálne prebieha súťaž na nákup troch autobusov CNG. Zároveň v súlade so schválenou Stratégiou dopravy mesta Košice plánujeme predstaviť koncepciu obnovy kombinovanej trolejbusovej dopravy. Našim cieľom je v prípade obnovy vozového parku v DPMK využívať predovšetkým externé finančné zdroje,“ povedal hovorca Košíc Dušan Tokarčík.
Trolejbusy treba nakúpiť a obnoviť trolejové vedenie. Eurofondy by však mali byť k dispozícií najskôr o dva roky. Košice sú pritom jediným slovenským mestom s vybudovanou sieťou, kde trolejbusy nejazdia.