Pomoc psychológa potrebujú aj deti, ktoré prišli z Ukrajiny. Odborník im však často nevie pomôcť, pretože sa stále nevedia dorozumieť. Podľa prieskumu Centra vzdelávacích analýz väčšina škôl nedokázala zabezpečiť podmienky na ich vzdelávanie.
Na základnú školu Vazovova v Bratislave prišlo minulý rok sto detí z Ukrajiny. Škola mala spočiatku jediný cieľ – dorozumieť sa s nimi. „Problém bol jazykový a hlavne u prvákov. Keďže ide o azbuku, boli okamžite ponúknuté jazykové kurzy slovenčiny, ktoré dodnes fungujú, štyrikrát do týždňa,“ informovala riaditeľka školy Darina Matejová.
Z prieskumov však vyplýva, že táto škola je svetlá výnimka. Viac ako pätina škôl kurz neorganizovala z dôvodu, že na to nemajú ľudí. „To je výzva, aby sa systémovo zapojili jazykové školy, vysoké školy. Tieto deti jednoducho musia dostať jazykový kurz, pokiaľ slovenský jazyk neovládajú,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Emília Tóth Lengyelová:
„Znemožňuje týmto deťom plnohodnotne sa zapájať do vzdelávania. Zároveň znemožňuje psychológom alebo iným odborným zamestnancom, aby týmto deťom poskytovali odbornú podporu,“ vysvetlil analytik Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš.
Školské psychologičky priznali, že s deťmi nevedia pracovať, lebo im nerozumejú. Mnohí žiaci sa zdôverili až ukrajinsky hovoriacim psychológom.
„Videli ako padali bomby, videli mŕtve telá deti, ktoré majú fyzickú traumu, napríklad dievčatko, ktorému odtrhlo nohu. Nejdú k slovenskému psychológovi, myslí si, že mu nerozumie tak, ako by on chcel,“ podotkla psychologička Alla Plotnikova.
Pomáhajú terénni pracovníci
Mnohé občianske združenia aj centrá poradenstva zamestnali tím psychológov a ukrajinských terénnych pracovníkov, ktorí chodia do škôl pomáhať. Chýba väčšia podpora štátu.
„Know-how máme, štát nemusí robiť nič, stačí to, čo tu vytvorili organizácie, UNICEF a ďalšie neziskové. Stačí to zobrať, o niečo finančne podporiť,“ riaditeľ Centra inkluzívneho vzdelávania Viktor Križo.
Poverený minister školstva Ján Horecký vytvoril pracovnú skupinu, ktorá má zlepšiť podmienky týmto deťom. „Chcem riešiť otázku povinnej školskej dochádzky. Čo robiť v situáciách, kedy tu nemajú zákonných zástupcov, sú to sprievodné osoby, ktoré nemajú tento status, napríklad stará mama,“ povedal.
V prieskume školy priznali, že pre tieto deti potrebujú viac peňazí, nový učebný plán aj viac miesta v školách.