Na hlavný obsah

Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 je v ohrození. Nemecko trvá po novom na výnimke

Pôvodne ho mali schváliť už tento mesiac.

Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 je v ohrození. Nemecko trvá po novom na výnimke
Na ilustračnej snímke je dopravná zápcha. Foto: ČTK / AP / UWE LEIN

Európska únia (EÚ) v piatok (3. 3.) odložila hlasovanie o zákaze predaja nových áut s benzínovým alebo naftovým motorom od roku 2035 po tom, ako Nemecko na poslednú chvíľu požiadalo o výnimku pre syntetické palivá. Vyplýva to zo správy agentúry AFP.

Schválenie legislatívy na rutinnom stretnutí Rady EÚ v utorok 7. marca malo byť len formálnym krokom, keďže Európsky parlament (EP) ju už minulý mesiac schválil. Ale Švédsko, ktoré zastáva rotujúce predsedníctvo EÚ, v piatok oznámilo, že veľvyslanci sa rozhodli posunúť hlasovanie na neskoršie stretnutie a „v pravý čas sa k tejto otázke vrátia“.

Najväčšia ekonomika bloku Nemecko, ktoré má veľký automobilový priemysel, požaduje od Bruselu záruky, že autá používajúce syntetické palivá budú mať výnimku.

Nemecký minister dopravy Volker Wissing v utorok (28. 2.) povedal, že jeho krajina nepodporí zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035, ak Európska komisia nepríde s návrhom, ako možno takéto autá registrovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť výlučne na klimaticky neutrálne syntetické palivá.

Námietky Berlína sa tak neskoro, doslova na poslednú chvíľu, považujú za veľmi nezvyčajné, keďže členské štáty EÚ zákaz podpísali už minulý rok.

Nemecký minister dopravy Wissing povedal, že ak by sa hlasovanie uskutočnilo, Berlín by nehlasoval za. „Vždy sme jasne hovorili, že Európska komisia by mala predložiť návrh, ako by sa po roku 2035 mohli používať syntetické palivá v spaľovacích motoroch,“ povedal.
    

Výnimka pre syntetické palivá

Európski diplomati dúfajú, že Brusel dosiahne kompromis s nemeckými liberálmi tým, že opätovne potvrdí svoj zámer preskúmať používanie syntetických palív.

Plán na postupné vyraďovanie áut na fosílne palivá je kľúčovým pre snahy bloku stať sa klimaticky neutrálnym do roku 2050 s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov.

Ak by sa Nemecko zdržalo hlasovania, legislatíva by pravdepodobne neprešla, pretože ju musí schváliť kvalifikovaná väčšina členských štátov, ktorá zastupuje aspoň 65 % obyvateľov bloku. Taliansko, ďalší veľký výrobca automobilov, sa už vyjadrilo, že je proti. Od Poľska a Bulharska sa tiež očakáva, že nebudú hlasovať za.

Najnovší krok Berlína je vnímaný ako produkt domácej politiky. Liberálna Slobodná demokratická strana, ktorá je súčasťou vládnej koalície, sa po zlých výsledkoch regionálnych volieb snaží vylepšiť si „propodnikateľské“ kredity.

Na syntetický palivách trvá aj Česko

Česko nepodporí v EÚ zákaz predaja nových osobných vozidiel so spaľovacími motormi, ak nebude možné v autách využívať syntetické palivá. Vyhlásil to v Berlíne po rokovaní s nemeckým kolegom Volkerom Wissingom český minister dopravy Martin Kupka.

Povedal, že v tejto veci bude Česko postupovať spoločne s Nemeckom. Uviedol tiež, že Praha aj Berlín považujú súčasný návrh chystanej európskej emisnej normy Euro 7 za nerealistický a neprijateľný.

„Ani Česká republika nepodporí zákaz predaja nových osobných vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035, ak nebude jasná podmienka, na ktorej sa podieľala Česká republika v rámci českého predsedníctva, totiž umožnenie spaľovania syntetických palív v spaľovacích motoroch,“ povedal českým novinárom Kupka.

„Toto je kľúčová podmienka, ktorú zdieľame, a budeme v tomto smere postupovať spoločne,“ zdôraznil.

Kupka s Wissingom rokovali aj o návrhu emisnej normy pre motorové vozidlá Euro 7, ku ktorému sa v Nemecku stavia kriticky zhodne spolková vláda, regionálne samosprávy, automobilový priemysel i autokluby.

„Zhodli sme sa na jednoznačnom odpore a kritike existujúcej predlohy normy Euro 7. Je nerealistická a nie je akceptovateľná, tak pre Českú republiku, ako aj pre Nemecko, „povedal český minister dopravy.

Wissing o norme hovoril tiež v Spolkovom sneme, kde vyhlásil, že sa na návrh musia znovu dôkladne pozrieť. „Nová emisná norma nesmie ohroziť pracovné miesta a ani urobiť z dopravy luxusnú záležitosť. Ako je teraz plánovaná, tak by neúmerne zdraželi predovšetkým menšie vozidlá, „povedal. „To predsa nikto nemôže vážne chcieť,“ dodal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika