Rezort životného prostredia odporučil na hlavnom toku Dunaja vo verejnom prístave Bratislava vybudovať terminál na skvapalnený zemný plyn. Pre Európsku úniu je LNG jednou z možností na ukončenie závislosti od ruskej ropy v riečnej doprave. Greenpeace Slovensko tvrdí, že projekt je proti klimatickým ambíciám Slovenska.
Terminál je súčasťou plánu Európskej únie na vybudovanie dopravného koridoru Rýn – Dunaj. Jeho cieľom je zabezpečiť prepojenie východu a západu cestami, železnicami a vnútrozemskými vodnými cestami.
Téme sa v relácii Rádiožurnál venovala redaktorka RTVS Štefánia Turyová:
„Vybudovanie hustej, širokej, spoľahlivej a jednoducho použiteľnej infraštruktúrnej siete pre alternatívne palivá v rámci všetkých druhov dopravy je kľúčovým prvkom úsilia o dosiahnutie cieľa klimatickej neutrality do roku 2050,“ vysvetlila kovorkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludviková.
Envirorezort odporučil terminál vybudovať. „Identifikovali sme rôzne negatívne vplyvy na životné prostredie, ktoré sa dajú odstrániť realizovaním opatrení. Nimi sa podmieňuje súhlasné záverečné stanovisko,“ priblížil štátny tajomník ministerstva Juraj Smatana.
Greenpeace nesúhlasí
Rezort pomenoval takmer 60 opatrení a podmienok, ktoré treba splniť na zníženie nepriaznivých vplyvov. S rozhodnutím ministerstva nesúhlasí aj europoslanec Martin Hojsík.
„LNG je známe tým, že má veľké emisie metánu, ktorý je skoro stonásobne horší k vplyvu na zmenu klímy ako CO2. Ministerstvo, ktoré hovorí ako je v prvej línii riešenia klimatickej krízy, dá súhlasné stanovisko na projekt, ktorý prispeje k zvýšeniu emisií k metánu,“ spresnil Hojsík.
Dodáva, že Európsky parlament s LNG ako alternatívnym palivom pre lodnú dopravu nepočíta. Greenpeace Slovensko dlhodobo bojuje proti výstavbe.
„Tento zámer je v priamom rozpore s cieľom parížskej dohody, ku ktorej sa aj Slovensko zaviazalo. Máme sedem rokov na to, aby sme znížili emisie o polovicu. Ak chceme udržať oteplenie na hranici 1,5 stupňa Celzia, musíme ukončiť akékoľvek investície a budovanie novej fosílnej infraštruktúry,“ zdôraznila riaditeľka organizácie Katarína Juríková.
Greenpeace sa chce tento týždeň proti záväznému stanovisku envirorezortu odvolať. Realizácia ďalších fáz projektu je podľa spoločnosti Verejné prístavy podmienená schválením investície zo strany akcionára – ministerstva dopravy a získaním aj iných zdrojov finančných prostriedkov.