Mnohým základným umeleckým školám hrozí zánik. Samosprávy nemajú na ich fungovanie dosť peňazí. Upozorňuje na to Asociácia základných umeleckých škôl. Situácia by sa podľa odborárov vyriešila, ak by tieto školy financoval štát. Požadujú to už niekoľko rokov, no zatiaľ na zmenu nebola odborná ani politická vôľa.
Do Základnej umeleckej školy v Modrom Kameni chodí 270 detí. Hoci patrí k menším, nie je jednoduché ju spravovať.
„Drvivú väčšinu nášho rozpočtu tvoria náklady na mzdy a odvody našich zamestnancov. V súčasnosti sa boríme s veľkou prekážkou, že nemáme dosť ani na platy,“ vysvetlila Lívia Hrušková, riaditeľka Základnej umeleckej školy v Modrom Kameni.
Základným umeleckým školám sa venovala redaktorka RTVS Emília Tóth Lengyelová:
Podľa riaditeľky je problém v tom, že samosprávy, pod ktoré tieto školy patria, majú málo peňazí. Ich rozpočet oslabili vysoké ceny energií, zvyšovanie platov zamestnancov v školstve aj prorodinný balíček. Riešením by pre umelecké školy bolo, ak by ich financovanie prešlo pod štát.
„Základným umeleckým školám hrozí zánik. Myslíme si, že ako školy patríme pod ministerstvo školstva, pod ten rezort, kde by nás aj metodicky usmerňovali, ale aj financovali,“ povedala predsedníčka Asociácie základných umeleckých škôl Zuzana Horváthová,
„Bolo by odľahčené financovanie miest a obcí. Mestá a obce by dostávali ten istý balík peňazí, akurát by to boli finančné prostriedky účelovo určené,“ doplnil predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy Pavel Ondek.
Obavy zo zmeny
Mnohé samosprávy majú z takejto zmeny obavy.
„Ak niektoré mesto alebo obec vybudovali ZUŠ-ku, tak si ťažko vedia predstaviť, že by to prešlo na prenesený výkon štátnej správy,“ uviedla odborníčka na školstvo z Únie miest Slovenska Mária Wagingerová
Únia miest a obcí hovorí, že o tomto probléme nevedela. Školskí odborári tvrdia, že zmenu požadujú niekoľko rokov.
„Je veľmi ťažké si predstaviť, že by sa takáto zásadná zmena udiala ešte v tomto volebnom období, treba ju nechať na stole a ak by nebolo možné urobiť takéto systémové zmeny teraz, tak k nim pristúpiť v krátkej budúcnosti,“ dodal poverený minister školstva Ján Horecký.
Deti však umelecké školy potrebujú. Veľa z nich má po pandémii duševné problémy.
„Je to jeden z veľmi užitočných nástrojov, ktoré odporúčame ako možnosť ventilácie, alebo psychohygieny,“ ozrejmila školská psychologička Lucia Košťálová.
Ak by došlo k zmene systému, učitelia zo základných umeleckých škôl by mali rovnaké postavenie ako ostatní pedagógovia.