Na hlavný obsah

Po základnej škole nemôžu pokračovať na strednú. Zdravotne znevýhodneným deťom chýbajú vo vzdelávaní základné práva

Pomôcť im malo nové externé testovanie.

Po základnej škole nemôžu pokračovať na strednú. Zdravotne znevýhodneným deťom chýbajú vo vzdelávaní základné práva
Foto: RTVS

Mentálne znevýhodnené deti, ktoré tento rok končia základné školy, nemôžu pokračovať na stredné školy podľa vlastného výberu. Pomôcť im malo nové externé testovanie. To však napokon absolvovať nemohli. Odborníci tvrdia, že deťom so znevýhodnením chýbajú vo vzdelávaní základné práva.

Deti s mentálnym znevýhodnením končia deviaty ročník s vysvedčením, ktoré má hodnotu ukončenia prvého stupňa. S týmto vysvedčením môžu ísť len do praktickej školy alebo na odborné učilište. Žiadna iná škola ich nemôže prijať, aj keby chcela.

Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Martina Lešková:

„Boli sme na konzervatóriu, kde sme sa zaujímali o to, či by boli ochotní vzdelávať Dorotku povedzme na odbore herectva a boli veľmi milí a veľmi ochotní ale nebol žiaden spôsob, ako to legislatívne urobiť,“ povedala Viera Vlčková, matka Dorotky s Downovým syndrómom.

Ministerstvo školstva sa to pokúsilo zmeniť. Či na to aj tieto deti majú, môžu zistiť na externom testovaní alebo komisionálnych skúškach. Externé testovanie pre znevýhodnených sa uskutočnilo prvýkrát tento rok v marci. Mnohí deviataci so znevýhodnením si naň podali prihlášku. Pár dní pred testovaním im prišla správa, že sa na ňom nemôžu zúčastniť.

„Prihlásiť na externé testovanie na účel získania nižšieho stredného vzdelania sa môže fyzická osoba, ktorá dosiahla primárne vzdelanie a skončila povinnú školskú dochádzku,“ píše sa vo vyjadrení rezortu školstva.

„Aj keby naozaj preukázali, že na to majú, napriek tomu ministerstvo hovorí v aktuálnom zákone, že nemôžu ukončiť ZŠ. Dostanú ukončený prvý stupeň, čakajú ďalší rok na to, kedy si môžu dorobiť ten druhý stupeň. Nielenže nemožno hovoriť o inklúzii, nemožno hovoriť ani o základnej rovnosti,“ vysvetlil odborník z Centra inkluzívneho vzdelávania Viktor Križo.

Musia rok čakať

Tí, ktorí mali v pláne od septembra plynule pokračovať na odbornú školu, si tak budú musieť počkať ďalší rok.

„Boli špeciálne pedagogičky, triedne učiteľky, ktoré fantasticky deti podporovali. Celých deväť rokov im venovali energiu A na konci deviateho ročníka sa majú pozrieť na to dieťa, ako mu oznamujú, že vieš čo? Ty sem nepatríš,“ povedal Križo.

„My keby sme trošku viacej sledovali ich možnosti a vzdelávanie, možno aj legislatíva by bola priateľskejšia,“ myslí si pani Vlčková. „Chcem ísť za tým snom a ísť pokračovať ďalej, lebo to herectvo ma strašne baví,“ hovorí Dorotka. Ministerstvo školstva zatiaľ pravidlá nezmení.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko