Štátni plynári ponúkajú klientom službu Uhlíková stopka. Ide o kartičky s radami, ako znížiť spotrebu energií. SPP sa zároveň zaviaže vysadiť šesť stromov. Klienti sa však musia zmluvne zaviazať, že niekoľko rokov budú platiť pravidelný poplatok. Odborníci kritizujú, že ide o marketing, ktorého prínos pre životné prostredie je diskutabilný.
Pánovi Koščovi z Košíc zavolala pracovníčka SPP. Presvedčila ho, aby si kúpil produkt Uhlíková stopka. Senior (84) si myslel, že jednorazovo podporí výsadbu stromov. No služba počíta s platbou štyroch eur mesačne po dobu troch rokov.
Spôsob predaja produktu považuje za problematický aj energetický konzultant Jozef Ďurček. Hovorí, že po uplynutí lehoty 14 dní sa zmluva nedá vypovedať.
Téme sa v Správach RTVS o 19.00 h venovali redaktori Katarína Zakuťanská a Vladimír Amrich:
„Zákazník musí platiť celú dobu za službu, ktorú veľakrát ani nepotrebuje a nie za malé peniaze. To, čo nám prekáža na tom produkte, je to, že SPP zákazníkov tlačí do podpisu spôsobom, kedy im to poriadne nevysvetlia,“ uviedol Ďurček.
„Uzavretie zmluvy, ktorej predmetom je dodávka energie alebo poskytovanie služby, ako napríklad Uhlíková stopka, vrátane doby, na ktorú je uzavretá, je vždy rozhodnutím zákazníka,“ uviedol SPP v písomnom stnaovisku.
Marketingový ťah?
Niekoľko sťažností na tento produkt od štátnych plynárov dostal aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. „ÚRSO v súvislosti s predmetnou záležitosťou dostal od spotrebiteľov do 10 podnetov. Každý podnet sme posudzovali individuálne a vyriešili ich v prospech spotrebiteľov,“ vysvetlil hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
Koordinátor občianskeho združenia Priatelia zeme hovorí, že Uhlíková stopka od SPP je príkladom takzvaného greenwashingu. Teda opatrenia, ktoré iba predstiera, že je priaznivé k životnému prostrediu.
Pánovi Koščovi plynári zmluvu napokon zrušili. Ale až potom, ako uviedol, že prípad bude medializovať.