Na slovenských cestách pribudnú radary, aké doposiaľ poznáme iba zo zahraničia. Ľahko zachytia aj také priestupky, na ktoré bola polícia doteraz prikrátka. Napríklad za prechádzanie na červenú príde vodičovi pokuta domov, a to bez toho, aby porušenie predpisov musela na mieste zdokumentovať.
Do veľkého nákupu radarov sa ministerstvo vnútra mieni pustiť ešte tento rok. Investíciu za vyše 34 miliónov zaplatí z plánu obnovy. Bude ich takmer 280. „Majú merať v prvom rade rýchlosť, lebo chceme spomaliť tú premávku,“ uviedol prezident Policajného zboru Štefan Hamran.
Slovensko v investíciách do radarov výrazne zaostáva, a to nie len v porovnaní so susednými štátmi. Stálych radarov máme len necelú dvadsiatku, zatiaľ čo v susednom Česku je ich viac ako 200.
Nákupu policajných radarov sa v reportáži venoval redaktor RTVS Radoslav Šebo:
Najviac v Európe ich má Spojené kráľovstvo, vyše štyritisíc. Podľa dopravného analytika by sme však okrem radarov mali nakúpiť aj iné zariadenia – na meranie bezpečného odstupu, prejazdu na červenú a spôsobu jazdy.
V zahraničí sa bežne používajú, no u nás nemáme ani jedno. Ministerstvo ich preto plánuje nakúpiť tiež. „Niektoré z nich budú stopku a červenú, čo sú z nášho pohľadu kritické,“ vysvetlil Hamran.
Analytici majú pripomienky
Na projekt sa pozrel aj Útvar hodnoty za peniaze. Túto investíciu vyhodnotil ako spoločensky návratnú. Má však aj pripomienky, a to k tomu, kde všade majú byť tieto radary umiestnené. „Za posledných päť rokov polícia vyhodnotila 211 úsekov ako nehodových, pričom plánuje umiestniť radar na 71 z nich,“ skonštatoval analytik útvaru Patrik Pružinský.
„My vieme, ktoré sú tie kritické úseky a nemôžete sa na to pozerať len cez štatistiku, pretože tam kde sa stane nejaká mimoriadka, napríklad autobus, je tam dajme tomu, že osem obetí, tak ten úsek vám bude roky svietiť roky ako najnebezpečnejší a pritom nie je, stala sa tam jedna nehoda,“ podotkol Hamran.
„Ide o to, či nám ide o výšku vybratých pokút alebo zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Ak o zvýšenie bezpečnosti, tak by sme si mali zobrať štatistiku nehodovosti, a tam, kde je tých nehôd najviac, umiestniť najviac radarov,“ dodal Pružinský.
Na slovenských cestách zomiera pri dopravných nehodách v priemere takmer 250 ľudí ročne a viac ako šesťtisíc sa pri nich zraní. Výrazný pokles dopravných kolízií je to, čo ministerstvo od vyššej kontroly na cestách očakáva.