Na hlavný obsah

Inflácia zmenila nákupný košík Slovákov. Nakupujú menej mäsa, ovocia, zeleniny a rýb

Viac sledujú akciový tovar a vyberajú si lacnejšie produkty.

Inflácia zmenila nákupný košík Slovákov. Nakupujú menej mäsa, ovocia, zeleniny a rýb
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Inflácia zmenila nákupný košík Slovákov. Nakupujú menej mäsa, ovocia , zeleniny a rýb. Viac sledujú akciový tovar a vyberajú si lacnejšie produkty. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Spoločnosť ochrany spotrebiteľov realizovala agentúra Focus.

Pre rastúce ceny v obchodoch zmenilo svoje nákupné správanie pri potravinách deväť z desiatich opýtaných.

„Obmedzili aj iné druhy výdavkov ako je napríklad nákup elektroniky, nejaké zdravotnícke pomôcky, odložili na návštevu zubára. Menej sa stravujú v reštauráciách,“ spresnila projektová manažérka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. Petra Čakovská.

Téme sa v Rádiožurnále venovala redaktorka Miriam Hozzová:

Aj v európskych krajinách spotrebitelia nakupujú menej. Snaha stravovať sa zdravšie je však u nich vyššia ako to vidíme u Slovákov.

„Reakcia na výsledky takýchto prieskumov je, že niektoré krajiny zaviedli napríklad takzvané vouchre, alebo poukážky pre vybrané zraniteľné skupiny,“ doplnila Čakovská.

To, že ľudia nakupujú menej a vyberajú si lacnejšie varianty RTVS potvrdili aj v uliciach Popradu:

„Tak zvažuje sa viac, čo kúpiť, či je to vhodné, či je to vôbec potrebné.“

„Asi záleží na cene poväčšine, na zľavách a tak. Že by som nedala za to plnú cenu.“

„Tak nemal by som problém kúpiť si aj bez, nemusí to byť originál.“

Slováci nakupujú aj napodobeniny

Viac ako polovica opýtaných nepovažuje za problém, že sa v obchodoch okrem značkových výrobkov objavujú aj napodobeniny.

„Tento prieskum dokázal, že 14 percent Slovákov kupuje napodobneniny značkových výrobkov pravidelne. Samotná napodobnenina je tá, ktorá využíva vizuálne prvky, tvarové prvky, ale aj vôňové prvky známeho značkového výrobku,“ dodal výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.

Nielen vyššie ceny vedú Slovákov ku kúpe napodobenín značkových výrobkov. Mnohí si ich zakúpia aj nevedome. Zistenia z tohto prieskumu sú podľa Tuchschra dôkazom, že povedomie o duševnom vlastníctve na Slovensku je relatívne nízke.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál