Aj napriek zastropovaniu cien elektriny a plynu si niektorí obyvatelia nájdu v ročnom vyúčtovaní vyššie nedoplatky. Ide napríklad o spotrebiteľov, ktorých obytný dom má vlastnú kotolňu a nevyužili možnosť získať nižšie ceny.
Odborníci radia – vyúčtovanie si poriadne skontrolujte. Každá domácnosť ho dostane do konca mája.
Ak by štát ceny energií nezastropoval, vo vyúčtovaniach by si spotrebitelia našli pravdepodobne dvojnásobné sumy. Združenie dodávateľov energií hovorí, že ceny elektriny sa pre domácnosti zvýšili približne o 5 percent.
„Čo sa týka plynu, tam ceny stúpli zhruba o 15 percent, takže takéto navýšenia sú relevantné v porovnaní s minulým rokom,“ hovorí predsedníčka Združenia dodávateľov energií Jana Ambrošová.
Nedoplatkom za energie sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Ľubomíra Hulínová:
Vyúčtovania chodia domácnostiam mailom alebo do schránky. Dostať ich musia najneskôr v stredu (31. 5.).
Analytik upozorňuje, že zastropovanie energií neplatí pre domácnosti, ktoré nenapojili na centrálne zásobovanie teplom. „Využívali napríklad bytové kotolne – teda menšie zdroje tepla. Tieto kotolne v mnohých prípadoch mohli naraziť na to, že práve počas minulého roka zachytili nárast cien energií na trhu,“ vysvetľuje analytik Radovan Potočár.
Aj pani Svetlana mala nedoplatok 478 eur, napriek tomu, že býva v byte s plochou 33 štvorcových metrov. „Čo ma skoro vykotilo, lebo som celú zimu pomaly nekúrila, dávala som si na to veľký pozor,“ hovorí.
Nezrovnalosti môžu reklamovať
Nezrovnalosti môže spotrebiteľ reklamovať u dodávateľa energií alebo správcovskej spoločnosti. Obrátila sa na ňu aj pani Svetlana. Správcovská spoločnosť ju však upozornila, že bytovka má vlastnú kotolňu a do štátnej pomoci s energiami nespadá.
„Teplo išlo o 28 percent vyššie oproti minulému roku a odpísali mi len to, že mám si skontrolovať počty, ale že oni majú všetko v poriadku,“ dodáva pani Svetlana.
Na to, aby sa dal odber energií skontrolovať, treba podľa analytika špeciálne merače. „Dokážu zachytiť spotrebu a dokážem si aj skontrolovať či údaj udávaný dodávateľom korešponduje s realitou alebo nie,“ ozrejmil.
Na to, či dodávateľ zastropoval ceny energií, by sa mal spotrebiteľ podľa Radovana Potočára pýtať v predstihu. Podľa toho by si mal nastaviť aj mesačné zálohové platby. „Tieto zálohy, ktoré uhrádzame mesačne, prípadne štvrťročne, sa dajú zmeniť aj priebežne,“ dodal.
Práve nesprávna výška zálohových platieb totiž často spôsobuje nedoplatky.