Na hlavný obsah

Nezávislé divadlá nezískali dotáciu na vznik nových inscenácií z Fondu na podporu umenia

Ich zástupcovia hovoria o likvidácii nezávislej kultúry.

Nezávislé divadlá nezískali dotáciu na vznik nových inscenácií z Fondu na podporu umenia
Na ilustračnej snímke divadlo. Foto: RTVS

Nezávislé divadlá ako Stoka, Skrat, či Divadlo Pôtoň nezískali dotáciu na vznik nových inscenácií z Fondu na podporu umenia. Ich zástupcovia hovoria o likvidácii nezávislej kultúry. Fond sa bráni a hovorí o väčšej konkurencii medzi divadlami a zároveň o nízkom rozpočte.

Divadlo Stoka s principálom Blahom Uhlárom je na scéne viac ako 30 rokov. Patrí k tým súborom, ktoré neustále bojujú o prežitie. Fond na podporu umenia ho však roky podporoval.

Nezávislým divadlám sa venovala redaktorka RTVS Andrea Šuvadová:

“Ten fond bol spočiatku aj veľmi štedrý, síce nesmierne administratívne náročný. Dostávali sme celkom slušné dotácie, len potom z mne nepochopiteľných príčin sa začalo takou salámovou metódou orezávať. Nám nedali toho roku na žiadnu inscenáciu,“ uviedol zakladateľ Divadla Stoka, režisér, dramatik Blaho Uhlár.

Fond naozaj priznal v prípade Divadla Stoka postupné znižovanie podpory. Počas posledných troch rokov získalo divadlo 103 000 eur zo žiadaných viac ako 330-tisíc eur. Dotácia na tento rok je 20 000 eur. Peniaze ale nie sú určené na inscenácie.

“Dali nám síce je to pravda, 20-tisíc na činnosť, ale medzitým nám tu narástol ten prenájom na 26-tisíc, od toho roku 2018 sa začala meniť filozofia fondu a fond začal intenzívne pracovať na tom, aby zlikvidoval nezávislú kultúru,“ dodal Uhlár.

Konkurencia sa zvyšuje

“Zvyšuje sa konkurencia, výrazným spôsobom. Každý sa musí vysporiadať s tým, že vstupujú na scénu aj nové subjekty, majú svoju kvalitu a to že odborná komisia posúdi niektoré projekty ako lepšie. Mojou povinnosťou je zabezpečiť to, aby tie najlepšie subjekty dostali tú najlepšiu podporu,“ vysvetlil riaditeľ Fondu na podporu umenia Jozef Kovalčik.

“Aká je budúcnosť začínajúcich umelcov, ktorí urobia predstavenie, ale vedia, že tým to končí, potom podpora končí, to takto nefunguje. Tá trvalá udržateľnosť, ktorú majú v štatúte, ktorá je na druhom mieste ako poslanie fondu musí byť naplnená. Ak nie je tak potom je to len helikoptérové rozhadzovanie peňazí,“ dodal zakladateľ Divadla Skrat, hudobník, skladateľ a režisér Ľubomír Burgr.

FPU je verejnoprávna inštitúcia, ktorá poskytuje dotácie pre slovenskú kultúru vo výške 20-miliónov eur ročne. Žiadosti o dotácie sú však o niekoľko desiatok miliónov vyššie.

“Potrebujeme minimálne o 30 percent viac peňazí na to, aby sme pokryli nielen oblasť divadla. To, že oni kričia z divadla, lebo sú viditeľní, ale my nemáme pokrytú ani hudbu, tiež neboli podporené projekty, ktoré bol v minulosti podporené,“ spresnil Kovalčik.

“Jedna z odpovedí na problém, ktorý vznikol nepridelením dotácie, je celková výška peňazí, ktoré má fond k dispozícii každoročne. Asi sa musíme rozprávať o legislatívnej zmene a umožniť sponzoring v oblasti kultúry tak ,ako aj v oblasti športu,“ vysvetlil člen Výboru NR SR pre kultúru a médiá Michal Luciak (SaS).

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko