Na hlavný obsah

Novela o povinnom zmluvnom poistení by mala priniesť menej nepoistených vozidiel na cestách

Na Slovensku je takmer 600-tisíc nepoistených vozidiel.

Novela o povinnom zmluvnom poistení by mala priniesť menej nepoistených vozidiel na cestách
Ilustračná snímka diaľnice. Foto: Unsplash

V parlamente je návrh novely o povinnom zmluvnom poistení. Priniesť by mala menej nepoistených vozidiel aj bezplatné odhlásenie z evidencie. Aktuálne je na Slovensku takmer 600-tisíc nepoistených vozidiel. Ak spôsobia nehodu, na škody sa skladajú aj poctiví vodiči.

V databáze Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) sú autá, ktoré nemajú uzavreté povinné zmluvné poistenie a jazdia po cestách. Sú tam však aj také, ktoré sa nepoužívajú alebo dokonca neexistujú. Podľa odhadov ich môže byť tretina. Práve tie by mali podľa predkladateľa návrhu Petra Kremského z OĽANO zmiznúť.

Téme sa v Rádiožurnále venoval redaktor Juraj Jedinák:

“V prvom rade sa vyradí zhruba 200-tisíc nejazdiacich a neexistujúcich áut, ktoré sú síce niekde v štatistike, ale v skutočnosti buď neexistujú, alebo sú odstavené niekde vo dvore, alebo na nejakom pozemku a jednoducho nejazdia,“ uviedol.

SKP by takýto krok podporila. “Vyradením vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky prevádzky, teda okrem iného nemajú povinné zmluvné poistenie, máme jedinečnú príležitosť vyčistiť databázu vozidiel a znížiť týmto spôsobom aj množstvo nepoistených áut na cestách,“ povedal šéf SKP Martin Kaňa.

Škodu tak hradia všetci poctiví vodiči

Škody spôsobené nepoisteným vozidlom sa musia hradiť z poistného garančného fondu, do ktorého prispievajú všetci, čo povinné poistenie platia. Toto by sa tiež podľa Kaňu malo zmeniť špeciálnym príspevkom.

„Zavedenie príspevku osoby bez poistenia má znížiť objem škôd, ktoré spôsobujú nepoistené vozidlá. Tie v súčasnosti hradí slovenská kancelária poisťovateľov z garančného fondu, na ktoré sa skladajú všetci poctiví vodiči,“ dodal.

Ľudia by podľa návrhu mali mať polroka na to, aby sa rozhodli či poistenie zaplatia, alebo auto odhlásia. Za odhlásenie sa platí 500 eur. A práve na tento krok má byť spomínaný príspevok. Podľa predkladateľov má totiž návrh aj sociálny rozmer.

“Vieme o veľmi veľa starých autách a dá sa povedať chudobných ľuďoch, ktorí by tie svoje autá radi odhlásili, ale nemajú tých 500 eur a dokonca mnohí títo ľudia nemôžu napríklad dostať sociálne dávky, pretože napríklad niekde na úrade sú zaznamenaní, že majú auto,“ doplnil Kremský.

O tom, či sa zákon dostane do praxe od januára budúceho roka, musí rozhodnúť parlament. Otázkou je, či sa k nemu poslanci vôbec dostanú, pretože je zaradený až v druhej stovke z takmer 250 zákonov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál