Slovenská správa ciest sa sťahuje do novej budovy. Tá patrí firme, v ktorej v minulosti pôsobil predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina). Ministerstvo dopravy, pod ktoré správa ciest patrí, pritom viedol nominant hnutia Sme rodina.
Podľa predstaviteľov strany Hlas-SD je nová nájomná zmluva nevýhodná. Predseda parlamentu hovorí, že s firmou nemá viac ako päť rokov nič spoločné.
Doteraz sídlili cestári vo vlastnej budove. Z nej sa momentálne sťahujú do podnájmu. „Idú do budovy, ktorej vlastníctvo je priamo napojené na už spomínané hnutie Borisa Kollára Sme rodina,“ upozorňuje člen predsedníctva strany Hlas-SD Matúš Šutaj Eštok.
Téme sa v reportáži venoval redaktor RTVS Vladimír Amrich:
„Uzatvorili zmluvu na 10 rokov. Na 10 rokov odišla Slovenská správa ciest z vlastných priestorov do prenajatých priestorov. Pri pohľade na nájom sme zistili, že nájom za meter štvorcový je dvojnásobne drahší, ako je štandardný nájom, ktorý sa využíva bežne v Bratislave,“ tvrdí člen strany Hlas-SD Samuel Migaľ.
Cestári majú podľa zmluvy celkovo zaplatiť viac ako 14 miliónov eur. Zmluvu na prenájom uzatvorili v decembri, niekoľko dní pred pádom vlády. Predseda parlamentu Boris Kollár uviedol, že zo spoločnosti, ktorá vlastní budovu do ktorej sa cestári sťahujú, odišiel v roku 2017.
Kollár obvinenia odmieta
„To som bol ešte na začiatku politickej kariéry. Bol som v opozícii a ani ma nenapadlo, že raz budem v koalícii alebo budeme mať na starosti ministerstvo dopravy. Keď si všimnete, kto je majiteľ tej budovy a kto je konečný užívateľ výhod, tak to určite nie je Boris Kollár,“ skonštatoval Kollár.
Podľa hovorcu Slovenskej správy ciest je súčasná budova za hranicou životnosti, okrem iného do nej zateká a nachádza sa v nej aj karcinogénny azbest. Preto v roku 2020 začali vyberať novú budovu, kam by sa mali cestári presťahovať.
„Uzavretiu tejto zmluvy predchádzali dve obchodné súťaže. V tej prvej obchodnej súťaži nám objednávateľ nebytových priestorov identifikoval 17 administratívnych priestorov. Vzhľadom na to, že akurát vrcholil covid, potom prišla vojna na Ukrajine, tak ten realitný trh sa posunul. Ministerstvo nám odporučilo zrealizovať ďalšiu súťaž. Urobili sme novú súťaž, v ktorej bolo viac ako 20 budov od 11 prenajímateľov s tým, že na základe všetkých stanovených kritérií ju vyhrala tá budova, ktorá ju vyhrala,“ opísal hovorca Slovenskej správy ciest Martin Guzi.
Pôvodná budova aj naďalej zostáva v majetku Slovenskej správy ciest a majú ju zrekonštruovať.