Katastrofická implózia, taká, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou spečatila osud posádky ponorky Titan na ceste k vraku Titanicu, je neuveriteľne rýchla a nastane počas iba zlomku milisekundy.
Stanici CNN to povedala Aileen Maria Martyová, bývalá námorníčka a teraz vyučujúca na americkej Floridskej medzinárodnej univerzite (FIU). Zatiaľ sa nevie, čo presne implóziu Titanu spôsobilo. Ak by ale išlo napríklad aj o drobné narušenie vonkajšieho plášťa, ponorka by čelila tlaku zodpovedajúcemu hmotnosti Eiffelovej veže, napísal server BBC.
„Celá ponorka by sa zrútila sama do seba skôr, ako by si ľudia vo vnútri vôbec uvedomili, že nastal nejaký problém,“ povedala Martyová. „Nakoniec z toľkých spôsobov, ako môžeme zomrieť, je tento bezbolestný,“ dodala.
Ponorka Titan slúžila na prepravovanie bohatých turistov k vraku legendárneho zaoceánskeho parníka. Na svoju poslednú cestu sa vypravila minulý týždeň v nedeľu (18. 6.) a kontakt so sprievodnou loďou stratila krátko po ponorení.
Po plavidle zhruba 700 kilometrov južne od kanadského ostrova Newfoundland pátrali lode, lietadlá, diaľkovo ovládané ponorky, robotické mechanizmy určené na prácu v hlbinách a ďalšie zariadenia. Vo štvrtok (22. 6.) večer americká pobrežná stráž uviedla, že päťčlenná posádka zrejme zahynula pri implózii, ktorá nastala už v nedeľu.
Nevie sa, v akej hĺbke sa ponorka v čase nehody nachádzala. Vrak parníka leží na oceánskom dne 3,8 kilometra pod morskou hladinou a Titan stratil kontakt so sprievodnou loďou zhruba hodinu a 45 minút po začiatku inak dvojhodinového zostupu.
V hĺbke, kde leží Titanic, pôsobí tlak 381 fyzikálnych atmosfér – teda niekoľkostonásobne väčší, ako na hladine. CNN to povedal Rick Murcar z americkej Národnej asociácie jaskynných potápačov (NACD).
Vyšetria, či zlyhala konštrukcia
Hlavnou otázkou vyšetrovania nešťastia teraz bude, či príčinou bolo zlyhanie konštrukcie. Tlak panujúci v tejto hĺbke by znamenal, že v takom prípade došlo k „veľmi silnej implózii hlavného tela ponorky,“ povedal BBC Blair Thornton z anglickej Southamptonskej univerzity.
Prirovnal tento tlak k drvivej hmotnosti parížskej Eiffelovej veže, ktorej váhu odhadujú zhruba na 10 100 ton.
Dostupné informácie a nájdené trosky zodpovedajú „katastrofickej implózii“ aj podľa anglického kontradmirála Johna Maugera. Diaľkovo riadené plavidlá totiž na dne oceánu našli dve oblasti trosiek. Jedna obsahovala chrbát ponorky a druhá konštrukciu na spodnej časti plavidla, čo naznačuje, že sa roztrhlo na kusy.
Úrady, ktoré poveria vyšetrovaním nehody, sa podľa bývalého kapitána ponorky britského kráľovského námorníctva Ryana Ramseyho pokúsia zhromaždiť čo najväčšie množstvo trosiek.
„Neexistuje žiadna čierna skrinka, takže nebudeme schopní vysledovať posledné pohyby samotného plavidla,“ uviedol Ramsey. Podľa neho sa ale inak postup vyšetrovateľov nelíši napríklad od preverovania havárie lietadla.
Téme sa v reportáži venoval aj redaktor RTVS Štefan Hudec: